Rakkaani, elämänkumppanini yli 20 vuotta Simo Rista menehtyi äkilliseen
sairauskohtaukseen 18.2. Alla kirjoittamani juttu ilmestyi päätoimittaja Mirja Pyykön pyynnöstä Krunikka-lehden syysnumerossa. Siitä tuli tietämättäni muistokirjoitus.
Simo Rista. Kuva: Hannele Salminen
Valokuvauksen maestroa Simo Ristaa on aina kiinnostanut arjen
kuvaus, oltiinpa sitten Paimion parantolan nurmikolla, Syyrian vanhojen
kivirakennusten raunioilla tai Liisankadulla. Tämä näkyy Simon tunnelmallisista
valokuvista. Niistä kaikenlainen pönötys on kaukana, elämä saa näkyä iloineen,
suruineen ja ruhjeineen. ”Arki on parasta, se on minulle juhlaa”, valokuvaaja
toteaa.
Simo Renvall syntyi Krunikasta
katsoen lahden toiselle puolen kuvanveistäjäpariskunnan Essi ja Ben Renvallin kulttuurikotiin
Kulosaaressa. Yli viisikymmenvuotisen uran taidevalokuvaajana tehnyt Simo
aloitti työteon jo varhain. Essi ihmetteli, kun Simo ei koskaan pyytänyt
häneltä taskurahaa. Hänen ei tarvinnut, sillä nuori Simo oli valehdellut ikänsä
ja mennyt Sörkän satamaan töihin Essiltä salaa.
Essi ei halunnut pojastaan
taiteilijaa, sillä hän tiesi, miten kivinen taival ammatin harjoittajaa odotti.
Niinpä kun Simo pyrki ja pääsi Ateneumiin, hän ei kertonut tästäkään äidilleen.
Vasta kun perhetuttu Kustaa Vilkuna
paljasti asian todellisen laidan parin vuoden kuluttua, Essi sai tietää
asiasta. Koska ei halunnut ratsastaa kuuluisien vanhempiensa maineella, Simo
muutti nimensä Renvallista Ristaksi.
Simo valmistui
taidemaalariksi Sam Vannin mukaan ”hänen
parhaana oppilaanaan”. Sattuma puuttui kuitenkin peliin, eikä Simosta lopulta
tullut taidemaalaria – valokuvataiteen onneksi. Kamerasta tuli Simon sivellin:
”Minä maalaan kameralla”.
Kaikki sai alkunsa, kun eräs
tuttu äiti pyysi Simoa valokuvaamaan lastaan avioliiton ulkopuolella
syntyneiden lasten Ensikotiin. Simo osti satamahommista ansaitsemillaan
rahoilla ensimmäisen kameransa: itäsaksalaisen palkkikameran Contax D:n ja otti
pyydetyn kuvan. Sen nähtyään muutkin äidit halusivat ikuistaa pienokaisensa.
Jos kerran osaat kuvata
lapsia, niin kai taiteilijalta jonkin tönönkin kuvaaminen onnistuu? häneltä
kysyttiin seuraavaksi. Palkkikamera mahdollisti arkkitehtuurin kuvauksen, joten
Simo otti arkkitehti Toivo ”Toke”
Korhosen talosta vihdoin kuvan, jota tämä oli pitkään halunnut. Valokuva
päätyi Arkkitehti-lehden kanteen, ja sille tielle Simo jäi.Simo oli loistava valon kuvaaja.
Hänestä tuli
arkkitehtitoimistojen luottokuvaaja, Alvar
Aalto etunenässä. Simon kuvia nähtyään arkkitehdit nimittivät hänet
”arkkitehtuurin kriitikoksi”, sillä niin analyyttisen tarkkoja ja oivaltavia
hänen kuvansa ovat.
Myös designin ja muodin
suunnittelijat halusivat teoksistaan Simon ottamia kuvia. Asiakkaita riitti. Simo
työskenteli pitkään muun muassa Armi Ratian,
Timo Sarpanevan ja Tapio Wirkkalan kanssa. Monenlaisista ansioistaan
valokuvataiteen parissa Simolle myönnettiin Suomen Valkoisen ruusun
ritarikunnan kunniamerkki.
Työtilaisuudet veivät valokuvauksen
mestarin kuvausreissuille maailman eri kolkkiin. Näillä matkoilla varsinkin
Lähi-itä – Egypti ja Syyria erityisesti – tulivat tutuiksi. Syyriassa Simo
kuvasi Amos Andersonin taidemuseon upean Petra-näyttelyn vaikuttavat valokuvat.
Osan näistä ainutlaatuisista kulttuuriaarteista Isis on myöhemmin tuhonnut.
Vain kuvat ovat jäljellä.
Näillä reissuilla olosuhteet
olivat joskus haasteellisia, joten luovaa ongelmanratkaisukykyä tarvittiin. Kansainvälisen
tutkimusryhmän kuvauksilla Kaakkois-Turkissa Simon tehtävänä oli dokumentoida
viisituhatta vuotta vanhan pronssikautisen Ziyarat Tepen kaupungin raunioiden
löydöksiä: ruukunkappaleita, rahoja, koruja, neuloja ja nauloja – muinaisen
arjen sirpaleita.
Simo rakensi paikalle ”ministudion”
A4-arkeista ja valaisi sen kynttilällä ja taskulampulla. Taidokkaiden
muinaisesineiden valokuvista varjoineen tuli niin veistoksellisia, että niistä syntyi
tieteellisen julkaisun ohella näyttely Assyrian arkea ”kotigalleriaaan” Laterna
Magicaan. Tutkimusryhmän Suomen edustajana toimi yksi maailman tunnetuimpia
assyriologeja Simo Parpola.
Kruunhakalainen hänkin.
Simon kuvia on julkaistu
monissa kirjoissa ja lehdissä eri puolilla maailmaa. Erityisesti Alvar Aallon
tuotanto Simon kuvaamana tuntuu kiinnostavan edelleen, varsinkin Paimion
parantolan kuvat ovat haluttuja. Eduskuntatalo ja Säätytalo saivat remonttiensa
jälkeen hienot teokset Simon kuvittamana.
Simo palasi
synnyinseudulleen, kun Kulosaariseura pyysi häntä kuvaamaan Kulosaaren huviloita
vanhojen valokuvien antamien mallien mukaisesta kulmasta uudelleen. Projektista
syntyi kiinnostava kirja, jossa aika tuntuu paikoitellen pysähtyneen. Tämä on
nykyaikana harvinaista.
Monipuolisen valokuvaustyöskentelynsä
ohella Simo on toiminut pidettynä opettajana entisessä opinahjossaan, nykyisessä
Aalto yliopistossa sekä hoitanut lukuisia luottamustoimia muun muassa Taiteen
keskustoimikunnassa, joka tuolloin sijaitsi Maneesikadulla. Myös
Valokuvataiteilijoiden liitossa hän on toiminut aktiivisesti. Simo oli
eturintamassa, kun valokuvaajista leivottiin taiteilijoita:
valokuvataiteilijoita.
Ammatillisen valokuvauksen
lisäksi Simo on pitänyt yli 50 yksityisnäyttelyä eri gallerioissa. Valokuvien
aiheet ovat vaihdelleet Sansibarin soittajista Minä idän! -teokseen. Viimeksi
mainittu esittää riehaantuneesti itävää perunaa. Nimen mainiolle valokuvalle
antoi Simon ystävä, nyt jo edesmennyt Krunikan kundi, psykiatri Ylermi Hytönen: ”Siinähän sinä olet ja
idät!”.
Näissä
”vihannesvalokuvissa”, joista on tehty myös näyttely, näkyy Simon kiinnostus
arkeen sen kaikissa muodoissa. Vuosikausia Helsingin arjen taltiointi ”oli
hänelle lähes elämäntapa”. Simo kulki kamera mukanaan ja aina nähdessään jotain
kiinnostavaa, otti tilanteesta kuvan. Koska hän on asunut Kruununhaassa lähes puolet
ikäänsä, on selvää, että Krunikka on tässä netistä löytyvässä tiedostossa ”Stadin
taivaan alla – valokuvia Helsingistä” hyvin edustettuna.
Krunikkalainen taiteilija Omppu Omenamäki lahjoitti Simolle hänen 80-vuotisjuhlissaan hienon muotokuvapiirroksen päivän sankarista. Taideteoksen nimeen tiivistyy valokuvataiteilijan työn ydin: ”Simon silmässä”. Arki muuttuu juhlaksi, kun sitä Simon silmin osaa oikein katsoa.
Lepää rauhassa rakas Simo.