Katri Naukari esikoisromaanillaan Yhden puun tuho, Sanna Puutonen proosateoksellaan Sydänmuuri, Pauli Tapio runokokoelmallaan Koko meren laajuus ja Joonatan Tola esikoisromaanillaan Punainen planeetta voittivat vuoden 2021 Kalevi Jäntin kirjallisuuspalkinnot.
Pauli Tapio, Katri Naukari, Sanna Puutonen ja Joonatan Tola.
Kuva: Jouko Vatanen
Professori Jalmari
Jäntti ja rouva Hildur Jäntti
perustivat vuonna 1942 säätiön nuorena kuolleen poikansa muistoksi. Kalevi Jäntin säätiön tarkoituksena on
suomalaisen kaunokirjallisuuden edistäminen palkitsemalla nuoria kirjailijoita.
Palkinnon on nyt saanut 131 kirjailijaa.
Säätiön palkintolautakuntaan kuuluivat tänä vuonna puheenjohtaja,
kanslianeuvos Satu Jäntti-Alanko, VTT
Anna Alanko, kriitikko Mervi Kantokorpi, professori Jyrki Nummi, kustantaja, fil.tri Touko Siltala ja runoilija,
taiteilijaprofessori Saila Susiluoto.
Raadin luettavaksi lähetettiin kaikkiaan 56 teosta,
joiden tekijät ovat alle nelikymppisiä ja julkaisseet korkeintaan kolme teosta.
Palkintosumma on yhteensä 72 000 euroa, joten kukin neljästä palkitusta
saa 18 000 euroa. Kirjojen taso oli
tänä vuonna poikkeuksellisen korkea, joten raadilla oli suorastaan
runsaudenpula voittajia valitessaan.
Mikä luontosuhteessamme on vialla?
Katri Naukarin (s. 1984 Forssassa) matkakertomus Yhden puun tuho (Otava) on laaja esseistinen romaani maailmanlopun myyteistä, japanilaisesta estetiikasta, luksuskuluttamisesta, luontoterapiasta ja nykyihmisen omavalintaisesta yksinäisyydestä.
Raadin mielestä Naukari yhdistää esikoisromaanissaan elegantisti filosofisen ja esseistisen
esitystavan romaanimuotoon, johon on upottanut lopun aikojen tarinansa.
Kirjailija kertoi samoilleensa pitkin Helsingin
rantaviivaa ja odottanut näkevänsä villiä ja kaunista. Näin ei kuitenkaan
käynyt. Sen sijaan hän koki ajatusryöpyn, lähtölaukauksen teokselleen. Alkoi
armoton itsetutkiskelun aika.
Minä olen käynyt metsässä. Se ei auta. Olen kylpenyt tulivuorten vulkaanisissa vesissä ja kuumassa hiekassa muuttumattomana. Olen juonut itseni humalaan ja huutanut unissani. Olen kiusannut itseäni Henry David Thoreaulla, YouTube-videoilla ja Raamatun viisauksilla, mutta aika käy vähiin. Tuho etenee minussa ja elinympäristössäni koko ajan kiivaammin.
Viileän komiikan
onnellinen lapsi
Sanna Puutosen (s. 1989 Lapualla) esikoisteos Sydänmuuri (Otava) on raadin mielestä eheä, varmavaistoisesti sommiteltu ja ilmaisultaan täsmällinen. Olemme siis hyvän proosan äärellä:
”Rakennetun ympäristön ja ihmisen vuorovaikutus ei
äkkiseltään kuulosta riehakkaalta aiheelta, mutta esikoiskirjailijan näkemys
kantaa. Sydänmuurin proosatekstit vievät ylvään teorian ja sattumanvaraisen
elämän leikkauspisteeseen, sinne missä formaali suunnitteluprosessi kohtaa
levottoman ihmisen.”
Neljäs parveke romahtaa, eikä ääntäkään kuulu. Laatta
napsahtaa siististi irti liitoskohdasta ja joustaa polvista osuessaan maahan,
heittää sitten muutaman kuperkeikan ja antaa liike-energian purkautua kitkaksi
kallioperään. Paikalleen jäätyään se murenee, varistaa itsensä päivä kerrallaan
olemattomiin ja painuu osaksi maan kuorta.
Haavikkomaisia kaikuja
Pauli Tapion (s. 1986 Oulussa) runoteos Tyhjä, suuri ja öinen (Poesia) uudistaa raadin mielestä taidokkaasti runoelman muotoa. Se on kunnianhimoinen, tasapainoinen ja hiottu kokonaisuus:
”Runoelmassa keinot ja rekisterit liikkuvat notkeasti,
kieli vie taiturillisesti ylevästä koomiseen ja liikuttavaan. Rytmi on Pauli
Tapion teoksen punainen lanka, viisas ja kerrostunut kokonaisnäkemys sen sydän.”
Teoksessa luonto elää vahvasti mukana.
Pysähtykää ja katsokaa, minne olette menossa, / ottakaa oppia menneistä ajoista. / Te äänitätte kaiken, mutta ette kuuntele äänitteitä. / Muistinne on täynnä valokuvia, mutta valokuvaatte silti lisää. / Näytevarasto pursuaa yli äyräiden.
Kuka inventoisi sen? / Kuka luetteloisi kallion kaiut ja sammumattoman
kaipauksen, kuka siirtäisi pölyttömään vitriiniin viidakon varjot ja suviniityn kasvit?
Hulvaton romaani kaoottisesta perheestä ja
selviytymisestä
Joonatan Tolan (s. 1983 Haukivuorella) esikoisromaani Punainen planeetta (Otava) on osin arkistomateriaaliin perustuva romaani melkoisen kaoottisesta perheestä, jossa alkoholisoituneen ja psyykkisesti sairaan isän kyky vastustaa auttamisyrityksiä on omaa luokkaansa.
Raadin mielestä teos on tavallaan musertava, mutta ennen
kaikkea odottamaton: ”koontitavaltaan, huumoriltaan ja siinä, mitä se kertoo
ihmisen mahdollisuudesta selviytyä, toimia toisin kuin lapsuudenperheessä oli
tapana ja jollakin tapaa antaa anteeksi”.
Tolan lapsuudenmuistot karmaisevat: Hiivimme sisälle. Sisällä haisi tärpätti ja viina ja kusi ja isä makasi
sikiöasennossa tärpättipullo tyynynään taulukankaiden päällä sennäköisenä kuin
olisi kuollut. Pöhöttyneet verestävät silmät möllöttivät auki kuin kuolleella
kalalla.
Me lapset pidimme
yöllä kriisipalaverin. Me karkaisimme, vaarille. Suunnitelma oli laskeutua
lakanoista solmitulla köydellä parvekkeelta alas. Perhetyöntekijä kävi meillä
kerran kuussa ja aamulla hän ihaili lakanoita parvekkeella, näytti ehkä siltä
että meillä oli pyykätty, että vuodevaatteita tuuletettiin.
Kirjansa lopuksi Tola toteaa: Koko romaanini on lopulta yritykseni rakentaa rikkonaista
elämäntarinaani kaunokirjallisuuden keinoin. Elämäntarina on nyt saanut
ehyen, palkitun muodon.
Kalevi Jäntin palkinnon ovat aikoinaan saaneet muiden
muassa Eeva Joenpelto, Pentti
Saarikoski, Leena Krohn, Rosa Liksom, Kari Hotakainen ja Juha Itkonen. Lista osoittaa, että palkitut
ovat hyvässä seurassa. Onnea voittajille!
Katri
Naukari: Yhden puun tuho. WSOY. 2021.
328 s.
Saara
Puutonen: Sydänmuuri. Otava. 2021.
128 s.
Pauli
Tapio: Tyhjä, suuri ja öinen. Poesia.
2021. 64 s.
Joonatan
Tola: Punainen planeetta. Otava.
2021. 344 s.
Tilaisuudesta on tilattavissa lehdistön käyttöön maksutta valokuvia valokuvaaja Jouko Vataselta (GSM 0400709204 tai vatanen4art@gmail.com)