Onko vessanpönttö taidetta?
Jorma
Hinkka on työstänyt kiinnostavan kirjan ja näyttelyn Marcel Duchampin
satavuotta täyttävän Fountain (Suihkulähde) -teoksen kunniaksi.
Pisoaari avasi aikoinaan uuden, häkellyttävän tavan luoda ja tarkastella
modernia taidetta.
Marcel
Duchampin (1887–1968) Fountainin tarina on
yksi taiteen historian merkillisimpiä. Vaikka alkuperäinen teos ei koskaan
ollut esillä näyttelyssä ja katosi lähes heti ”valmistumisensa” jälkeen, silti
se muutti pysyvästi käsitystämme taiteesta.
Jorma
Hinkka on koonnut teokseensa Hommage á R.
Mutt 1917–2017. Marcel Duchampin kolme pisoaaria ja 12 kopiota tarinoita ”kylpyhuonekalusteesta”
ja sen neljästätoista uudelleensyntymästä. Kirjanen tarjoaa mainion
tapausselosteen taiteen ideoista ja käytännöistä.
Muuttaessaan vuonna 1915 levottomasta Euroopasta New
Yorkiin Duchamp oli jo 24-vuotiaana kohauttanut taidepiirejä maalauksellaan Portaita laskeutuva alaston. Teoksesta
tuli yksi vuosisatansa merkityksellisimpiä. Se meni kubismia pidemmälle
kuvatessaan maalauksen keinoin eri näkökulmista tarkastellun kohteensa ohella
myös liikettä. Mutta tämä oli vasta alkua uudelle murrokselle.
Sille tarjoutui mahdollisuus, kun uusia taidevirtauksia
kannattava taideväki perusti yhdistyksen Society of Independent Artists, jonka
ensimmäiseen, New Yorkin Grand Central Palacessa pidettävään näyttelyyn vuonna
1917 saivat kaikki taiteilijat osallistua kuuden dollarin maksua vastaan.
Viikkoa ennen näyttelyn sisäänjättöaikaa Duchamp istui
ystäviensä kanssa lounaalla pohtimassa taiteen olemusta. Ilmeisesti sessio oli
inspiroiva, sillä saman tien joukko marssi J. L. Mott Iron Worksin
saniteettikalusteiden myymälään, josta Duchamp osti kuuluisan pisoaarinsa,
risti sen Fountainiksi ja signeerasi
nimellä R. Mutt 1917. Teos oli valmis näyttelyyn.
Jatko ei mennyt suunnitelmien mukaan. ”Vulgaari plagiaatti”
diskattiin näyttelystä ja piilotettiin verhon taakse. Mitä sille tämän jälkeen
tapahtui, on hämärän peitossa. Tosiasia kuitenkin on, että valokuvaaja Alfred Stieglitz otti siitä viikkoa
myöhemmin valokuvan galleriassaan. Se jäi ainoaksi todisteeksi (alkuperäisen?) Fountainin olemassaolosta, sillä tämän
jälkeen Suihkulähde katosi.
Mutta pisoaaria ei noin vain nitistetty. Taidelehti The Blind Man kirjoitti sen kohtelusta
närkästyneenä pääjuttunsa. ”Sillä
valmistiko herra Mutt tuon Suihkulähteen omin käsin vai ei, ei ole merkitystä.
Hän VALITSI sen. Hän poimi tavanomaisen esineen todellisuudesta, sijoitti sen
uuteen yhteyteen, jossa sen käytännöllinen merkitys katosi uuden nimen ja
näkökulman vaikutuksesta – hän loi uuden tavan ajatella tuota esinettä.”
Readymade oli syntynyt.
Tämän jälkeen pisoaari unohdettiin vuosikymmeniksi.
Kunnes se nousi kuin Feenikslintu tuhkasta ja jatkoi elämäänsä, sillä
osoittautui, että Duchamp piti sitä taiteellisen tuotantonsa keskeisenä
teoksena. ”Asia saattaa hyvinkin olla
sillä tavoin, että readymaden käsite on tärkein yksittäinen idea, jonka
taiteellinen työni on tuottanut.”
Pisoaarin ensimmäinen ylösnousemus tapahtui vuonna 1950
Haaste ja uhma -näyttelyssä, jonne se sopi tietenkin mainiosti. Sen replikaa
etsittiin New Yorkista tuloksetta, kunnes Pariisin Clignancourtin kirpputorilta
löytyi lähes alkuperäisen näköinen pisoaari, jonka Duchamp jälleen signeerasi:
R. Mutt 1917. Tosin hieman ohuemmin vedoin.
Toisen kerran Fountain
nousi estradille Tukhomassa vuonna 1961. Alku oli hankala, sillä oikean
näköistä replikaa ei alan liikkeistä löytynyt. Mutta Tukholman Regeringsgatanin
ravintola Fratin miestenhuoneessa nökötti oikean oloinen pisoaari, tosin
käytetty.
Mutta eipä aikaakaan, niin kumihanskat kädessään, Chanellin
luomukseen pukeutuneena, reipas galleristi Eva
af Burén hankasi ostoksensa paljussa kiiltäväksi ja hajuttomaksi.
Tähän saakka raha ei ollut näytellyt minkäänlaista roolia
Suihkulähteen elämässä. Tukholman
pisoaarin hinnaksi tuli vaatimattomat 300 kruunua. Mutta ajatus tehdä rahaa Fountainin numeroiduilla, signeeratuilla
kopioilla ei ollut kaukana. Kenen idea alkujaan oli, ei ole varmaa, mutta Stieglitzin
valokuvan perusteella vuonna 1964 valmistetut 12 jäljennöstä myytiin
10 000 dollarin kappalehintaan.
Vuonna 2004 Fountain
valittiin Englannissa järjestetyssä 500 taiteen asiantuntijan äänestyksessä
kaikkien aikojen vaikuttavimmaksi modernin taiteen teokseksi. Taide on tarua
ihmeellisempää.
Pisoaari piipahti myös kirjan julkistajaisissa ja
näyttelyn avajaisissa Laternassa. Ismo
Kajander lahjoitti illan sankarille ”suihkulähteen”, joka oli (kenties Réne Magritten innoittamana)
signeerattu No Mutt, 2017. Jorma ei
laskenut sitä käsistään, ”jottei sille kävisi samoin kuin edeltäjälleen”. Nyt
teos komistaa omistajansa työhuoneen ikkunaa.
Näyttely Marcel
Duchampin kolme pisoaaria ja 12 kopiota Laterna Magicassa 29.4. saakka. (Kiinnittäkää erityistä
huomiota teosten viemärireikiin.)