Kirjallinen Á la carte
Tuija Välipakka tarjoilee teoksessaan Kirjailijan keittiössä paitsi
kirjailijoiden kokkaamia herkullisia aterioita myös heidän ajatuksiaan ja
tarinoitaan, jotka monin tavoin kiertyvät ruoan ympärille.
Kirjailija havaitsee hienoimmatkin nyanssit ja sopii siksi parhaiten keittotaiteen harjoittajaksi. Alexandre Dumas teoksessaan Le Grand Dictionnaire de Cuisine (1873)
Kun avaan Tuija
Välipakan kookkaan, herkullisesti kuvitetun teoksen Kirjailijan keittiössä (Siltala) sen kansien välistä tulvahtaa
tuoksuja – aivan kuten Arundhati Royn
Booker-voittajasta Joutavuuksien jumala –
jeeraa, garam masalaa, kanelia, sahramia ja korianteria.Nämä herkkuporkkanat olivat lahja
Ville Hytösen naapurilta.
Kuva: Tuija Välipakka
Välipakka on vieraillut kahdessatoista kirjallisessa keittiössä
juttelemassa emäntien ja isäntien kanssa ruoan ja kirjallisuuden suhteesta herkkupatojen
äärellä. Kirjansa alkupalana hän tarjoilee annoksen keittokirjojen historiaa.
Näiden opusten resepteistä paljastuu ruoan monia
ulottuvuuksia. Aikojen saatossa
keittokirjojen taloudelliset ja sosiaaliset painotukset ovat vaihtuneet
nykyisiin ruoan eettisyyttä ja vegaanisuutta korostaviin ominaisuuksiin. Kirjoittaja
tunnustaa istuvansa usein alas ja vierailevansa keräämissään keittokirjoissa,
sillä teokset ovat hänelle huoneita,
joissa on ikuinen juhla ja joulu.
Enpä tiennyt, että ruokahifistely ja fine dining ovat
saaneet alkunsa giljotiinista! Ranskassa kerrotun tarinan mukaan kokit jäivät
työttömiksi, kun heidän aateliset isäntänsä menettivät päänsä giljotiinissa.
Niinpä he alkoivat perustaa ravintoloita, ja näin porvaristokin pääsi nauttimaan
hovien herkuista.
Moni kirjailija on kuvannut ajan henkeä ruoan avulla. Leena Parkkisen romaanissa Säädyllinen ainesosa naisten välinen
kielletty intohimo purkautuu hillittömänä mässäilynä. Toisinaan ”gastrofiktiossa”
voi ruoasta nautiskelun sijaan olla aiheena ravinnon puute, riuduttava nälkä. Aki Ollikaisen ohutta, Hesarin esikoiskirjapalkinnon
voittanutta Finlandia-ehdokasta Nälkävuotta
en kuivin silmin kyennyt lukemaan.
Joskus jo teoksen nimi herättää kirjallisen ruokamuiston.
Johanna Sinisalon dystooppinen
jännäri Auringon ydin puraisee
mieltäni yhtä julmasti kuin chilin kapsaisiini makuhermoja:
Sillä niin kauan
kuin suu ja vatsa tuntee pyhää tuskaa, ruumis pumppaa elimistöön hekumallisia
opiaatteja. Parasta on kiihdyttää liekki aina uuteen raivoon, jos kamaa on
vielä jäljellä; suun kipureseptorit reagoivat pieneenkin uuteen suupalaan kuin
se olisi bensiinillä kasteltuun olkikasaan heitetty tulitikku. Tuija Välipakka on tamperelainen
kirjailija. Kuva: Emilia Välipakka
Moni kirjailija osoittautuu varsinaiseksi masterchefiksi.
Sofi Oksasen Munakoisopadan
valmistus vie lähes kuusi tuntia. Jälkiruokapäärynät hän kuullottaa
valoviinissä ja kuorruttaa itse valmistetulla toscalla.
Helpommalla pääsee, jos noudattaa Ville Hytösen Nälkätaiteilijan
keittokirjan mainioita hävikkiruokareseptejä. Ollin huulirasvapastan
valmistuksesta selviää tumpelompikin kokki käden käänteessä. Ville oppi
köyhäilyn jo 16-vuotiaana muuttaessaan pois kotoa opiskelemaan. ”Olin aivan
sairaan köyhä”, kommentoi kirjailija tuon aikaista ahdinkoaan.
Nykyään kirjailija ja maailmanmatkaaja asuu puolisonsa Anniina Ljokkoin kanssa idyllisessä
puutalossa Suurupin pienessä majakkakylässä 25 kilometrin päässä Tallinnan hälinästä.
Puoliso on jo valmistanut vieraalle alkupalaksi Paprikadipp Kreeka pähklitegaa eli saksanpähkinäistä paprikadippiä
Kirjailijat tarjoilevat meille teoksillaan hengen
ravintoa. Jotta tämä olisi mahdollista, heidän on pysyttävä hengissä ja ansaittava
elantonsa. Valmistaessaan Muhan libanonilaista kanaa Sirpa Kähkönen paljastaa rankan totuuden: Yli kympin lounas satunnaistuloja nauttivalle taiteilijalle on kova
hinta.
Juha
Itkonen on havainnollistanut kirjailijalle maksettavia korvauksia Kirjailija-lehdessä osuvasti: Syödessäni yhden ravintolalounaan syön
melkein neljä kovakantista tai vaihtoehtoisesti peräti kaksikymmentä pokkaria.
Kähkönen on riipaisevasti kuvannut jatkosodan jaloissa
sinnittelevien siviilien ponnisteluja Lakanasiivet-romaanissaan,
kun Anna tempoo maasta voikukkaa, nyt
trendikkäänä pidettävää vihannesta:
Hän ei pelännyt
kokeilla mitään sellaista, oli kulkenut äitinsä kanssa seitsemän vanhana
keräämässä suovehkaa, sitä kuivannut ja siitä hätäleipää leiponut sinä talvena,
kun mitään ei ollut.
Viggo Wallensköld kokkaa pasta bolognesea.
Kuva: Tuija Välipakka
Hienoista sukupuoli-identiteettiä kyseenalaistavista maalauksistaan tunnettu Viggo Wallensköld oppi sienten salat taiteilijavanhemmiltaan. Hän jakaa tietouttaan professori Anatolij D. Mbdrinovin psykedeelisistä tutkimuksista kertovissa kirjoissaan.
Humoristis-mystisten teosten rihmastot ovat
harhauttaneet jopa antikvaristia, joka oli luokitellut sielutieteilijän
sienitutkimuksen puutarhakirjoihin.
Wallensköld tunnustaa, ettei ole kummoinenkaan ruoanlaittaja. Ruokakirjoja hän on silti ahminut pienestä pitäen kuin romaaneja ihan vain viihtyäkseen:
Lautasella
saattoi olla Saarioisten valmispitsa, mutta luin sen kanssa keittokirjoja.
Niistä näki, miten söivät onnelliset ihmiset.
Tuija Välipakan asiantunteva, eloisa ja välitön kerronta
luo Kirjailijan keittiöön kotoisan
tunnelman. Aivan kuin itsekin istuisin hänen ja kulloisenkin kirjailijan
seurassa juttelemassa ruoasta ja kirjallisuudesta popsiessani Juha Siron linnunpesiä ja Anneli Kannon keskiaikaista pannaria.
Kirjansa loppuun Välipakka on kattanut jälkiruoaksi
kuuden sivun mittaisen luettelon kaunokirjallisia teoksia, joissa ruoka on osa
tarinaa. Vesi kielellä listaa tutkiskellessani on vaikea päättää tilaisinko Muriel Barberyn Kulinaristin kuoleman vai Bubul
Sharman Munakoison kiukun? Pitkän
harkinnan jälkeen päädyn lupaavalta kuulostavaan Satu Taskisen Täydelliseen
paistiin.
Tuija
Välipakka: Kirjailijan
keittiössä. Siltala. 2022. 264s.