Kirjoittamisen välttämättömyydestä
Hannu Mäkelä paljastaa teoksessaan Kirjoittamisen ilo, ettei tulisi toimeen
ilman kirjoja – niiden lukemista, mutta ennen kaikkea niiden kirjoittamista. Kirjoittaessaan
hän tuntee olevansa enemmän ihminen ja ansainneensa olemisen oikeutuksensa.
Voi olla (ja
tähän itse uskon), että minut ovat pelastaneet sanat, ainakin ne ovat auttaneet
matkalla juuri silloin kun apua olen tarvinnut.
Taiteen akateemikon, runoilijan ja kirjailijan Hannu Mäkelän taival sanojen parissa jatkuu jo lähes kuudettakymmenettä vuotta. Hänen esikoisteoksensa Matkoilla kaiken aikaa julkaistiin vuonna 1965, ja samana vuonna näki päivänvalon hänen toinenkin teoksensa Kylliksi! tai Liikaa.
Kirjassaan Lukemisenilo – eli miksi yhä rakastan kirjoja. (Kirjapaja, 2021) hän tutkiskeli lukemisen lumousta: Parhaimmillaan se on vapaata ja vertaansa vailla olevaa nautintoa lauseista, ajatuksista ja ilmaisuista.
Lukeminen on ajattelua, ja kirjoittaminen on sitä vielä
enemmän, joten nyt tuli sen vuoro. Mäkelällä jos kenellä on kirjoittamisesta
kokemusta ja sanottavaa.
Uudessa teoksessaan Kirjoittamisen
ilo – miksi yhä rakastan sanoja (Kirjapaja) hän tarkastelee aihetta
laajasti niin omien kokemustensa valossa kirjailijana ja kustannustoimittajana
kuin muidenkin kirjailijoiden teosten inspiroimana. Hän pohtii myös kysymystä,
onko kyky kirjoittaa elävää tekstiä synnynnäinen lahja vai voiko sitä opettaa?
Vaikka kirjallisuuden lukeminen ja kirjojen menekit
laskevat, paradoksaalisesti kirjailijaksi haluavien määrä vain kasvaa. Teoksessaan
Haluatko todella kirjailijaksi –
matkaopas kirjamaailmaan (Helsinki-kirjat, 2012) Jera Hänninen ja Jyri
Hänninen varoittavat alalle aikovaa:
Neuvomme on:
ryhtykää tekemään mitä tahansa muuta kuin kirjailijan tai kustannustoimittajan
työtä. Jos kovasta vastustelusta huolimatta päädytte alalle, voimia. Ja
muistakaa: teitä on varoitettu.
Hännisten ohella Leena
Majander-Reenpää kuvaa kirjamaailman äkkikäänteitä ja kiemuroita elävästi
muistelmissaan Kirjatyttö – Kustantajaelämää (Siltala, 2021). Hän on rehellinen, mutta ei ilkeä eikä
kostonhimoinen. Kas näin:
Art Housen
kustannusohjelmaa kehuttiin päivälehdessä tinkimättömän linjakkaaksi – Parhaat
hampurilaiset ja Suuri kastikekirja olivat tarpeellisia myyntikirjoja
sielläkin. Paavo Haavikon karisma ja
myyttinen nerous muuttivat burgerit ja soosit puhtaaksi runoudeksi.
Elämäkertasarjan kolmas kiitetty osa. |
Mäkelän tehtäväksi tuli siivilöidä graniittilinnan
käsikirjoituspinkoista ne tuotokset, joissa olisi ainesta kirjaksi. Hänen
punakynänsä kautta kulki vuosittain 300–400 manusta, joista kustannusseulan
läpäisi yksi prosentti.
Toimittajaa itseään piinasi kysymys: voiko
kustannustalossa työskentely ja oma kirjoittaminen onnistua keneltäkään muulta
kuin Haavikolta? Kyllä se Mäkelältä onnistui, vaikka vaatikin täsmällistä
rutiinia ja aikaisia ylösnousuja aamuisin.
Sattuma puuttuu monesti odottamatta peliin ja erään
kerran se päätti tehdä Mäkelästä satusedän. Kirjailijan tuolloinen vaimo,
nykyinen Maikki Harjanne, vaati tätä
tekemään jotain juhlissa meluaville lapsille. Kansakoulunopettajan ei auttanut
muu kuin aloittaa satuilu: Olipa kerran
pieni musta mies herra Huu.
Mäkelän oma poika vaati tämän jälkeen joka ilta uuden
herra Huun, joten kirjahan tarinoista syntyi. Haavikko tosin varoitti, että ”sinulta
menee maine”, sillä tuohon aikaan 1970-luvulla raavaat miehet eivät sepittäneet
lastenkirjoja. Tällä kertaa Haavikon ennustus meni pieleen, sillä Huusta tuli
Mäkelän suosituin ja käännetuin kirja.
Muutoin elämä ei ollut ruusuilla tanssimista. Alkoholi ja
risaiset ihmissuhteen saivat runoilijan parahtamaan kokoelmassaan Vanha talo: Ihmissuhteet / mieluummin siirrän vuoren paljain käsin. Ensimmäinen
avioero tuli saman vuoden syksynä 1973.
Lähtö Otavasta vapaaksi kirjailijaksi vuonna 1987
helpotti paineita, mutta loi samalla uusia. Kun turvaverkkoja eikä vakituista
toimeentuloa enää ollut, jäljelle jäivät vain oma kirjoittaminen ja kosteat
illat. Mäkelä tunsi olevansa kuin Ilmari
Kiannon lastu lainehilla: Yksiksensä
illan suussa? / Virran vettä vaeltamassa.
Hannu Mäkelä on kirjoittanut ja toimit- tanut yli kaksisataa teosta. Kuva: Uzi Varon |
Raitistumisen myötä kirjoittaminen alkoi jälleen sujua. Erno Paasilinnan kanssa käydyn
puhelinkeskustelun siivittämänä syntyi Eino
Leinon viimeisiä päiviä kuvaava romaani Mestari.
Eino Leinon elämä ja kuolema. Sitä varten Mäkelä etsi Leinon ääntä
teksteistä ja kirjeistä sekä kulki hänen jalanjäljissään tunnelmia aistimassa. Kirja
voitti Finlandia-palkinnon vuonna 1995.
Mäkelä pohtii kirjansa epilogissa kysymystä, voiko
kirjoittamista opettaa? Hän painottaa lukemisen tärkeyttä, sillä parhaita
opettajia hänen mielestään ovat muiden kirjoittamat teokset: Toisten sanat antavat pohjaa sille, mitä
itse alat itsestäsi löytää. Silti kopioimaan ei kannata ryhtyä, vaan on
löydettävä oma tapa ilmaista ajatuksensa, on löydettävä oma ääni.
Vaikka kirjoittaminen joskus tuntuu kivireen vetämiseltä
(tästä Hänniset varoittivat), parhaimmillaan kyse on flow-tilasta, jolloin sanat pulppuavat kuin itsestään, ja sormet
kiitävät näppäimillä. Silloin Hannu Mäkelä tuntee olevansa elementissään: Olet ja kirjoitat ja se sujuu tuosta vain,
niin kuin joku sanelisi tekstin. Siitä jos mistä syntyy kirjoittamisen ilo.
Hannu
Mäkelä: Kirjoittamisen
ilo – eli miksi yhä rakastan sanoja.
Kirjapaja. 2022. 170 s.