Aitoa ihmistä etsimässä
Annina Holmberg ja Olli Löytty loihtivat
Ina ja Tito Collianderin elävästi uuden kirjansa sivuille. Kahden lahjakkaan
ihmisen liittoa kannattelivat taiteen tekemisen ehdottomuus ja
kyseenalaistamaton rakkaus.
”… olen matkalla tuntemattomasta kulmasta
toiseen
ja
pidän uskoni spektriä kuin rypälettä kielenkärkeni
edessä.”
Gunnar
Björling
Kirjailija Annina Holmbergin mielessä syntyi ajatus kirjoittaa Ina ja Tito Collianderin taiteilijaliitosta hänen valmistellessaan Taina Westin kanssa teosta Minun Valamoni: Tarinoita luostarista. Mukaan hankkeeseen tuli hänen Uudessa Valamossa talkoolaisena tapaamansa sivari, nykyinen kirjallisuudentutkija Olli Löytty.
Heidän teoksensa Ina
ja Tito – Kertomuksia Collianderien taiteilijaliitosta (Kirjapaja)
osoittaa, että taiteilijapari on inspiroinut tekijöitä, sillä niin elävästi ja
eläytyen he aiheestaan kirjoittavat. Teos tempaa lukijan mukaan kosmopoliittisten,
boheemien taiteilijoiden moniin matkoihin, mieleen ja taiteeseen. Taustalla
kohisevat historian mullistukset vallankumouksesta toiseen maailmansotaan.
Sekä kuvataiteilija Ina (s. 1905) että kirjailija Tito
(s. 1904) syntyivät Pietarissa. Ina baltiansaksalaiseen perheeseen, Titon
äidinpuoleisella suvulla oli paljon sukulaisia Suomessa Oker-Blomeista von Schoultzeihin.
Sukuun liittyi Norjasta naituja vaimoja,
venäläisiä vävyjä sekä Alaskan kuvernöörin jälkeläisiä.
Tito kasvoi jo pienenä kosmopoliittiseksi nomadiksi,
sillä perhe muutti usein. Tätä vaihetta hän on kuvannut elämäkertasarjansa
ensimmäisessä osassa Lapsuuteni huvilat.
Kirjoittajilla on ollut tietolähteinään pariskunnan kolme
lasta sekä heidän sukulaisiaan ja tuttaviaan. Titon seitsenosaisesta palkitusta
omaelämäkerrasta (1964 – 1973) tekijät ovat ammentaneet tapahtumia ja
tunnelmia. Koska Titon kirjasarjassa kuvatut seikat eivät aina pidä paikkaansa,
häntä voisi luonnehtia autofiktion uranuurtajaksi.
Tito ateljeekuvassa 19-vuotiaana vuonna 1913. |
Kirjan kertomus ei noudata kronologiaa vaan liikkuu vapaasti
ajassa teemoittain. Tekijät tunnustavat käyttäneensä intuitiota ja
mielikuvitusta upotessaan Inan ja Titon mielenmaisemiin ja täyttäessään heidän elämänsä
aukkopaikkoja. Tämä tekee lukukokemuksesta ilmeikkään ja aidon, joten seurasin
tarinaa kuin jännittävää romaania.
Kirjan loppuun on lähdeviitteiden ohella lisätty
aikajana, joka kertoo Inan ja Titon vaiheikkaasta elämästä vuosi vuodelta. Se
on mainio opaskartta, joka tarjoaa lisää yksityiskohtia pariskunnan elämästä.
Ina ja Tito tulee
tarpeeseen, sillä kummastakaan arvostetusta taiteilijasta tai heidän
taiteestaan ei juuri ole kirjoitettu aikaisemmin. Tekijät epäilevät syyksi
Pietarissa elettyjä lapsuusvuosia, läheistä suhdetta venäläisyyteen sekä
ortodoksista uskoa. ”Tässä mielessä he
sijaitsevat kansallisen kaanonin reunamilla.”
Molemmat opiskelivat Ateneumissa. Tito toteutti
taiteilijuuttaan tämän ohessa kiihkeänkosteissa illoissa Brondinin kahvilassa
muiden opiskelijoiden ja jo mainetta hankkineiden taiteilijoiden parissa. Yksi
heistä oli Tyko Sallinen, josta Tito
teki myöhemmin kirjan.
Tito lupasi kosmopoliitille äidilleen tämän
kuolinvuoteella välttää paikoilleen juuttumista.”Muuten olet mennyttä”, äiti ennusti. Tito toteutti lupauksensa kirjaimellisesti.
Hän matkusti Marseillen, Pariisin ja Algerin likaisimpiin slummeihin kokeilemaan
boheemielämää.
Tito lauloi pihvipalkalla pariisilaisessa kapakassa ja
lähetti lyhyitä juttujaan lehtiin. Elämisen niukkuus ajoi tuhlaajapojan
kuitenkin vuoden päästä takaisin Suomeen, missä hän sai työpaikan kehyslistojen
suunnittelijana Porvoossa.
Ina vähän ennen lähtöä Pietarista Suomeen 1920- luvun alussa |
Titon oli ansaittava rahaa, Inan oli tehtävä työtään,
ensimmäinen lapsi Maria oli vielä pieni ja asunto oli ahdas. Yhtälö ei
yksinkertaisesti toiminut, joten Tito lähti jutuntekoon ja ”tuulettamaan
mieltään” Viroon, joka oli lähellä ja halpa.
Pariskunta oli aina valmis uhkarohkeisiin irtiottoihin.
Niin kävi nytkin. Tito oli Virossa ihastunut pieneen, vilkkaaseen, luostarin kupeessa
sijaitsevaan Petserin kaupunkin. ”Hän
vuokrasi siltä istumalta huoneen maalaistalosta ja kirjoitti Inalle, että myy
mitä voit, panttaa tai pyydä lainaa, mutta irtisanokaa Lauttasaaren asunto ja
tulkaa heti tänne”.
Taiteilijaparin elämässä alkoi uusi vaihe, kun he
Petserissä tutustuivat ja myöhemmin kääntyivät ortodoksiseen uskoon.
Luonnonkaunis alue ja sen uskonnolliset rituaalit inspiroivat taiteen tekoon:
Ina maalasi valontäyteisiä näkymiä, ja Tito kirjoitti kokemustensa pohjalta pääteoksensa
Korståget – Ristisaatto.
Elämä oli niukkaa, mutta hyötyajattelulla ei heidän
elämässään koskaan ollut sijaa. Riitti, kun oli tilaa työskennellä, ja pöydässä
ruokaa. Jos Tito oli autofiktion edelläkävijä, Inaa voisi pitää yhtenä
ensimmäisistä kierrätysmateriaalia työssään käyttävistä taiteilijoista.
Ina kuvasi usein arjen esineitä ympärillään. |
Asuessaan Karjalankannaksella Villa Golickessa Ina poimi rantaan ajautuneita laudankappaleita ja kaiversi niihin kuvia. Näin syntyivät hänen ensimmäiset linoleikkaustyönsä ja puupiirroksensa.
Ina kehittyi taidoissaan ja loi oman kädenjälkensä, jonka
ansiosta häntä pidetään yhtenä modernin suomalaisen puupiirrostaiteen
edelläkävijöistä. ”Vahvan viivan mestari” käytti kaiverrustyössään mieluiten omenapuun
oksastamiseen suunniteltua englantilaista veistä, joka jätti sopivan
yksinkertaisen viillon laattaan.
Karjalankannaksella sijaitseva Kuokkalan kylä oli
1930-luvulla tärkeä suomenruotsalaisten taiteilijoiden ja kirjailijoiden kohtauspaikka.
Collianderien Villa Golicken vakituisia vieraita olivat muiden muassa Elmer Diktonius, Rabbe Enckell, Ralf Parland
ja Gunnar Björling.
Tito luki ääneen Taina-romaaninsa
käsikirjoitusta vierailleen öisissä illanistujaisissa. Myöhemmin palkitun
romaanin ansiosta kriitikot vertasivat Titoa venäläisiin mestareihin. Viimeisen
kesänsä Ina ja Tito viettivät Villa Golickessa talvisodan syttyessä. Heidän matkansa
ja muuttonsa jatkuivat.
Ina rakasti Italiaa ja sen valoa. Hän kirjoitti lumoutuneena
ystävälleen taiteenkeräilijä Tuomo
Sepolle, joka on myös avustanut kirjan teossa: ”Kansalle on erinomainen väritunnelma tai vaisto, sanoisin
”absoluuttinen” niin kuin voi olla musiikissa. Se on kerta kaikkiaan
rikastuttava”. Suomi ei ollut useita kieliä hallitsevan Inan vahvinta
osaamisaluetta.
Enkeli sininen, 1959. |
Italia puolestaan arvosti Inan teoksia, joten hänet kutsuttiin kaksi kertaa Venetsian Biennaaliin edustamaan Suomea. Vähitellen Inan maine kasvoi, ja hän piti lukuisia näyttelyitä eri puolilla maailmaa. Hänen rakastetut suurikokoiset enkelinsä olivat ensi kertaa esillä ylistetyssä yksityisnäyttelyssä Galerie Artekissa vuonna 1959.
Luonteeltaan intensiivinen ja utelias Tito vietti aikaa seuraelämässä,
ja hänellä oli laaja ystäväpiiri. Ina ei juhlista välittänyt. Hän viihtyi
taiteensa parissa ja kävi ahkeraa kirjeenvaihtoa ystäviensä, muun muassa Rafael Wardin ja Sam Vannin kanssa. Tämä ei miellyttänyt mustasukkaista Titoa.
Lukemattomien muuttojen jälkeen taiteilijapari päätyi viimein
Runeberginkadulle, jossa heillä oli ”elämänsä
ensimmäisen kerran kylpyhuone ja lämmin vesi. Sekä hissi! ” He olivat
saavuttaneet mainetta, voittaneet palkintoja sekä saaneet Pro Finlandia -mitalin
kumpainenkin.
Oli aika rauhoittua. Silti tämänkin elämänvaiheen Tito
koki intensiivisesti kirjoittaessaan, kuinka paljon puhuttavaa hänellä ja
Inalla edelleen on: ”Joka aamu tapahtuu
jotakin, joka päivä, joka ilta ja yö. Elämä on niin kukkuroillaan tapahtumia,
elämyksiä, ajatuksia, tunteita, yhtä kimaltelevaa ja solisevaa tulvaa”.
Ina ja Tito 1984 Runeberginkadun kodissaan. |
Olli Löytty kirjoittaa jälkisanoissaan, miten hän nuorena sivarina Valamossa luki paikan tunneilmastoon sopivan Titon Ristisaaton: ”Maailmani laajeni sivu kerrallaan”. Näin kävi myös minulle lukiessani Inan ja Titon huikeista elämänvaiheista, heidän keskinäisestä rakkaudestaan ja intohimostaan etsiä taiteensa kautta aitoa, todellista ihmistä. Tässä he onnistuivat, niinpä heidän teoksensa puhuttelevat edelleen.
Annina
Holmberg ja Olli Löytty: Ina ja Tito – Kohtauksia Collianderien
taiteilijaliitosta.
Kirjapaja. 2020. 246 s.