Elä ja maalaa!
Kati
Tervo on taitavasi solahtanut maineikkaan taidemaalarin Ellen Thesleffin
nahkoihin romaanissaan Iltalaulaja. Kesähuvilallaan
Casa Biancassa Hämeessä taiteilija maalaa, palaa muistoihinsa. Ja saa nuoren
ihailijan.
Nyt eletään Ellen
Thesleff (1869 – 1954) -buumia. Aikoinaan hän jäi itseään seitsemän vuotta
vanhemman Helene Schjerfbeckin
varjoon, mutta vastikään ilmestynyt Hanna-Reetta
Schreckin kirjoittama taiteilijan elämäkerta Minä maalaan kuin jumala (Teos) korjaa tilannetta hienosti.
Schreck valmistelee myös väitöskirjaa Ellen Thesleffistä
ja kuratoi hänen näyttelynsä HAMiin kevääksi 2019.
Kati
Tervo puolestaan luo ”avainromaanissaan” Iltalaulaja
(Otava) intiimin ja elävän kuvan taiteilijan kesästä vuonna 1945 hänelle
rakkaassa, jo rapistuvassa Valkosessa talossa Muroleen kylässä Ruovedellä.
Ikääntyneen kosmopoliitin taiteilijan matkat taiteen Mekkaan
Firenzeen päättyivät 1939. Sota ja läheisen sisaren kuolema muuttivat ennen
niin auvoisan elämän. Taitelija matkustaa kuitenkin joka kesä Lallukan
taiteilijakodista maalaamaan kesäpaikkansa maisemia, koskea ja välkkyvää vettä.
”Miten veden sai näyttämään märältä? Kun
veteen maalasi valoa, se muuttui märäksi. Se valaistui, kuulsi ja solisi.”
Kati Tervo on kirjailija ja kolumnisti. Kuva: Arto Wiikari |
Maalatessa yksinäisyys ja murhe unohtuvat. Sitä paitsi
rohkealle ja itsenäiselle luonteelleen ominaisesti taiteilija kohauttaa
olkiaan: ”Nyt minulla on minut. Sehän on
paljon.” Kun vielä meneillään olevan kesän menetys jo painaa, taiteilija
komentaa itseään keskittymään hetkeen: ”Elä
ja maalaa!”
Ihan yksin ei taiteilija kuitenkaan aikaansa vietä,
hänellä käy läheisen talon nuori tyttö Taimi huushollissa apuna. Tämä on
onnistunut näkemään Ellenin maalauksia Pekkalan kartanon salissa ja
hurmioitunut. Taimi haluaa olla kuten Ellen, haaveilee naurusta, tanssista ja
taiteilusta.
Sitä ei köyhässä kodissa katsota hyvällä. Jopa keltainen rantu,
jonka Taimi paukauttaa keskelle harmaata matonkudetta on purettava. Matot ovat
surupolkuja ”liedeltä porstuaan ja
kiikkustuolilta kammarin ovelle”. Vaikka sota on ohi, se on läsnä
muistoissa, puutteessa, isässä, joka hukuttaa sitä puteleihinsa.
”Isä kasaa
murhetta, muttei mun tarvittis olla murhe, jollet haluu ite taakkaas kasvattaa.
Näjetkö, miten maailma o kaunis”, Taimi vastaa äidilleen, joka pelkää
taiteilijan ujuttavan joutavuuksia tyttönsä päähän.
Maalaus Kaiku vuodelta1891 teki Ellen Thesleffistä kuuluisan. |
Tervon elävää, autenttista ajankuvaa luovaa kieltä on
nautinto lukea. Kielirekisteri vaihtuu sujuvasti murredialogista kertojan
ilmeikkäisiin ilmaisuihin.
Lyhyet luvut kuljettavat tarinaa, jossa Ellenin ja Taimin
mietteet ja kahden peräti erilaisen ihmisen suhteen lähentyminen on luontevasti
kuvattu. Ellen haluaa tytön mallikseen, näkee hänet ”täynnä voimaa ja valppautta, heleää väriä”. Käskee kuuntelemaan ”millainen lintu sinussa laulaa”, kun
Taimi pohtii tulevaisuuttaan.
Unelmat eivät taiteentekoon riitä, lahjakkuuden lisäksi
se vaatii intohimoa, tinkimättömyyttä, rohkeutta ja kykyä sietää pettymyksiä
Tämän Iltalaulaja tavoittaa, se hohtaa kuin pieni helmi, johon on
tiivistynyt olennaisin ihmisyydestä, taiteilijuudesta, elämästä.
Kati
Tervo: Iltalaulaja. Otava. 2017.204
s.