Mitä merkitsee olla ihminen?
Elizabeth Strout tapaa vanhan tuttavansa episodiromaanissaan
Olive, taas. Palkitun kirjailijan
tarkka silmä näkee jälleen lävitsemme ja hänen terävä kynänsä kertoo elävästi
keitä me olemme, mitä ajattelemme ja mitä teemme.
Tutustuin yhdysvaltalaiseen kirjailijaan Elizabeth Stroutiin hänen pienoisromaanissaan Nimeni on Lucy Barton ja ihastuin. En ollut ainoa. Teos oli arvostelumenestys, ja Suomessa kirjabloggarit äänestivät sen vuoden 2018 parhaaksi käännösromaaniksi.
Teoksen luettuani minusta tuntui kuin ymmärtäisin itseäni
ja muita rahtusen paremmin. Samoin kävi, kun sukelsin mainelaisen
pikkukaupungin Crosbyn ihmisten kohtaloihin Stroutin Pulitzerilla palkittussa
romaanissa Olive Kitteridge. Kaupungin
elämänmenosta on tehty myös Emmy-palkittu tv-minisarja.
Vuodet vierivät, kunnes Stroutin mukaan Olive vaati
häneltä uusia tarinoita. Tuumasta toimeen. Episodiromaani Olive, taas (Tammi) tuo nyt estradille seitsemänkymppisen Oliven,
jonka taivalta kertomukset seuraavat viitisentoista vuotta.
Olive laukoo suorat sanat yhtä estottomasti kuin
ennenkin, mutta vuodet ovat hidastaneet särmikkään daamin vauhtia. Hän joutuu
nyt entisten ongelmiensa lisäksi kohtaamaan uudenlaisia haasteita, joita
ikääntyminen tuo tullessaan. Näitä
kommelluksia Strout kuvaa kaunistelematta, myötätunnolla ja vaimealla
huumorilla.
Kristiina
Rikman on suomentanut paljolti dialogeihin perustuvan tekstin suoraviivaisen
mutkattomasti. Juuri niin kuin Olivelle sopii. Ihmisten keskustelut sujuvat
niin luontevasti, että tuntuu kuin istuisin heidän kanssaan juttelemassa.
Romaanin 13 episodia linkittyvät löyhästi toisiinsa, ja kertomusten
henkilöt piipahtelevat tuon tuosta toistensa tarinoissa. Episodien yhteisenä
nimittäjänä tarinoissa vaeltaa entinen matematiikan opettaja, jämäkkä Olive. Tarinoista
kehkeytyy stroutilainen universumi, jonka asujaimiston mielenmaisemat me
tunnistamme.
Romaanin toinen päähenkilö, entinen salskea Harvardin
proffa, nykyinen isomahainen vanha mies Jack Kennison kääntää, monen muun
tavoin, katseensa menneeseen. Elizabeth Strout on Mainesta lähtöisin oleva
pikkukaupungin tyttö, joka asuu New Yorkissa.
Kuva: Leonardo Cendamo
”Me
pilasimme kaiken – me pilasimme mahdollisuutemme”, hän tunnustaa
ajatuksissaan edesmenneelle vaimolleen katuessaan tekemiään erehdyksiä ja joutavia
syrjähyppyjään.
Omalla tahollaan Oliven ajatukset ajelehtivat samoilla aalloilla. Hän miettii kivimuuria, joka aina oli kiemurrellut hänen ja edesmenneen aviomiehen välillä, vaikka he rakastivatkin toisiaan.
Iän myötä muuri kuitenkin
kasvoi korkeaksi ja ylitsepääsemättömäksi. Olive kylmeni, eikä kyennyt antamaan
miehelleen tämän kaipaamaa hellyyttä.
Vastoin kaikkia odotuksia näiden kahden yksinäisen
pohdiskelijan välille syntyy vipinää. Heidän ensimmäinen yhteinen yönsä ei
muistuta viidenkymmenen vuoden takaisia piehtarointeja vällyjen alla. Mutta
jospa tästä kuitenkin syntyisi jotain?
Kun Strout heilauttaa taikakynäänsä, arki muuttuu
kiinnostavaksi ja merkitykselliseksi. Niin erilaisia kuin Elizabeth Stroutin ja
Leena Krohnin kirjat ovatkin, löydän
heidän tavastaan katsoa maailmaa samankaltaisuuksia. He molemmat limittävät
syvälliset pohdinnat arkisiin tapahtumiin, muistoihin ja kokemuksiin.
Uudessa esseeteoksessaan Mitä en koskaan oppinut Krohn toteaa: ”… kirjoittaessa tapahtuu jotain ihmeenomaista: entinen muuttuu uudeksi,
vieras henkilökohtaiseksi, kulunut ja käytetty uniikiksi ja ainutkertaiseksi”.
Näin käy myös minulle lukiessani Krohnin ja Stroutin kirjoja
Strout punoo kertomuksillaan arjen pienistä sattumuksista
vivahteikasta kuvaa elämästä ja ihmisenä olemisen ankarista ehdoista. Hän näkee
myös idyllisen pikkukaupungin kulissien taakse hetkeen, kun ne romahtavat.
Eräänä tällaisena päivänä Olive oivaltaa, miksi hänen
poikansa ei pidä hänestä. ”Ne hetket
olivat vahingossa avautuneita ikkunoita ihmissuhteiden pimeään puoleen, aivan
kuin pimeän ladon ovi olisi äkkiä lennähtänyt auki ja hän olisi nähnyt jotain
mikä ei ollut tarkoitettu hänen nähtäväkseen.”
Simo Rista-Renvallin valokuva Ikkuna.
Kun Olive lopulta on haudannut kaksi aviomiestä, hän maksaa
rakkauden kovaa hintaa kaipauksella ja yksinäisyydellä. Surujen ja pettymysten
vastapainoksi elämä kuitenkin tarjoaa hänelle, kuten monelle muullekin
kertomuksen henkilölle, yllättäviä kohtaamisia, ystävyyttä ja kiintymystä yli
ikä- ja luokkarajojen.
He, jotka näihin luottamuksellisiin hetkiin uskaltavat
antautua, kokevat intiimien keskustelujen parantavan voiman. Se helpottaa
mielen syövereissä kytevää eksistentiaalista yksinäisyyttä, joka ei ole iästä
kiinni.
Hetket ovat tärkeitä myös Krohnille, sillä niistä meidän
elämämme on rakennettu: ”Kuvat kuultavat
toistensa läpi ja tämä hetki on kadonneiden päivien kooste”. Strout ilmaisee
saman toisin. Kun Olive miettii menneisyyttään, ”Elämä huljui hänen takanaan kuin pienisilmäinen kalaverkko, täynnä
tarpeetonta meriheinää ja rikkinäisiä simpukankuoria ja kiiltäviä pikkukaloja …
miljardeja tunteiden sirpaleita …”
Olivella on vihdoin aikaa pysähtyä ja alkaa poimia
kiiltäviä pikkukaloja, ihmetellä, miten kaunis maailma on, kun helmikuun
kuulas, hopeinen valo antaa tilaa syksyn räiskyville väreille. Palvelutalossa hän
on myös oppinut näkemään arjen arvon ja osaa tarttua hetkeen: ”Olive otti tukea kepistään ja nousi
seisomaan. Oli aika hakea Isabelle illalliselle”.
Elizabeth
Strout: Olive, taas.
(Olive, Again).
Suom. Kristiina Rikman. Tammi. 2021.
355 s.