Tästä on leikki kaukana
Matias
Riikonen sukeltaa täysillä poikien mielikuvitusmaailmaan romaanissaan Matara. Kesän leikit alkavat oudosti
muistuttaa todellisuutta.
”Askel painui
maahan, päkiän ulkosyrjä edellä, sitten sisäsyrjä, tunsi risun ja jähmettyi,
kuin eläin, siirtyi toiseen kohtaan ja painui maahan, ulkosyrjä, sisäsyrjä ja
kantapää, edelliskesän lehdet rahisivat, ja askel nousi.”
Näin alkaa pikkuveljen kesä sotajoukon tiedustelijana Mataran valtakunnassa, todellisuuden tuolla puolen. Todellisuus on nuorten poikien kesäleiri, jonka parakeissa käydään vain nukkumassa, kun ”varjot olivat pidempiä ja kuusten oksilla valolaikkuja kuin päivän viimeisiä rippeitä etsimässä turvapaikkaa lähestyvältä yöltä”.
Päivisin pojat rakentavat Mataran valtakunnan majoja ja
harjoittelevat sodankäyntiä puumiekoin. Kesä kesältä luonnon helmaan poikien
rakentama pienoisyhteiskunta elää omien lakiensa mukaan.
Hierarkkinen järjestelmä koostuu lakanoihin puetuista
senaattoreista, optimaateista, populaareista, plebeijeistä ja sotilaista harjaskypärineen.
Joukkoon mahtuu myös teatteriryhmä ja taiteilija. Kaikkein ylimpänä arvoituksiaan
lausuu auguuri.
Naisia edustavat parturikampaamojen irtopäät ja nuket,
joita puristetaan rintaa vasten ja suudellaan. Meno Matarassa ei muutoinkaan
kestä lähempää tarkastelua, kuten isoveli pikkuveljelle huomauttaa: ”sanonpa vaan ettei äiti ja isä ikinä
päästäis meitä ja varsinkaan suo tänne jos ne tietäis millaista tää touhu
täällä on. Maalle raittiiseen ilmaan… Voi saakeli”.
Matias
Riikosen kielitaituruus loistaa Matarassa
(Teos). Ajoittain tuntuu kuin lukisin proosarunoa. Kirjailija osoittautuu myös varsinaiseksi
biologiksi, sillä niin elävästi ja monimuotoisesti floora ja fauna ympäröivät
poikien puuhia, vaikka eivät niistä piittaakaan.
”Jostain ylhäältä
pyrähti västäräkki pystysuoraan alas … se kipitti hetken ja vilkuili
ympärilleen kuin todeten, ettei tämä pimeä paikka ollut sitä varten, ja sitten
se siipesi latvojen takaiseen maailmaan, joka oli pelkkää tuulta ja kirkkautta
ja yksin lentäville olennoille varattu.”
Matias Riikonen voitti Kalevi Jäntin säätiön palkinnon vuonna 2017. |
Veljekset eivät samoile tiedusteluretkillään turhaan,
sillä ympärillä uhkaavat viholliskansat: verenhimoiset kermit, kallet ja
partialaiset. Puumiekan tappava isku poistaa sinut iäksi Mataran valtakunnasta.
Pahinta on jäädä vangiksi, sillä vankeja nöyryytetään pieksämällä, alasti riisumalla
ja teettämällä pakkotyötä.
Kuten kaikissa valtioissa myös Matarassa vehkeillään ja
juonitellaan, harrastetaan lahjontaa ja selkään puukottamista. Sotaherra
Kaiusta ei miellytä Mataran hiljaiselo, hän haluaa lähteä sotimaan:
”Jos me ei nyt
mennä ja kukisteta noita hampaisiin asti aseistautuneita ja sotakiimaisia kalleja
me voidaan olla varmoja et ne liittoutuu kermien kanssa ja silloin niitä ei
pidättele enää mikään”.
Samoin ovat sotaherrat kautta historian kansalleen
valehdelleet. Voisin todeta yksinkertaisesti: mitä isot edellä, sitä pienet
perässä. Mataraa voi lukea paitsi
upeana luontokuvauksena, jännittävänä tarinana myös surullisena analogiana ihmisen
ikuisesta vallanhalusta.
Jari Järnström: Eksistenssi |
Leikin loppu häämöttää, kun Matara suistuu sisällissotaan
ja uhrien määrä kasvaa. Supistuneella väestöllä valtiotakin on vaikea enää
puolustaa. Moni on muuttanut mieltään kesän mittaan ja kaikki alkavat olla
vähän hukassa. Pikkuvelikin on pelattu pelistä pois.
Ei kukaan tällaista pysty kirjoittamaan, jollei itse ole
kokenut jotain samankaltaista. Matara
onkin Riikosen omaelämäkerrallisen teosparin toinen osa. Itse hän kutsuu teoksiaan
spekulatiiviseksi autofiktioksi. Ensimmäinen osa Iltavahtimestarin kierrokset julkaistiin vuonna 2019, ja se oli Jarkko
Laine -palkintoehdokkaana. Luin Mataran
itsellisenä teoksena.
Askel painuu maahan tutussa rytmissä, kun pikkuveli lähtee
vielä kerran metsään kohti lammen rantaa. Se ”oli tumma ja tyven ja näytti pullolliselta mustetta, johon demiurgi
kastaisi sulkansa ja kirjoittaisi menneen ja tulevan, kurillaan kuin pilaileva
poika”.
Matias
Riikonen: Matara. Teos,
2021. 310 s.
Jari Järnströmin Eksistenssi on nähtävissä Galleria Brondan myyntikokoelmassa.