Näetkö todella sen, mitä katsot?
Liisa
Väisänen on kirjoittanut erinomaisen, yleistajuisen käsikirjan, joka opastaa
katsomaan taideteosta pintaa syvemmältä. Taide puhuu, kertoo tarinansa – kunhan
opimme ymmärtämään sen kieltä.
Liian usein vain vaeltelemme taidemuseossa tai
galleriassa ja silmäilemme ohi lipuvaa kuvakavalkadia pintapuolisesti. Joko pidämme
näkemästämme, tai emme pidä, juuri sen tarkemmin emme näkemäämme pohdi, sillä
suhtaudumme siihen lähinnä tunnepohjalta.
Taide-elämyksestä jää näin suurin osa kokematta, ja se on
sääli. Asia on kuitenkin korjattavissa, mutta se vaatii vähän vaivaa. Meidän on
ensin opiskeltava kuvan kieli, jotta voimme kommunikoida teoksen – ja
taiteilijan – kanssa, sukeltaa näkemäämme pinnan alle ja syventää kokemustamme.
FT, taiteen tutkija Liisa
Väisänen tulee tässä avuksi uudella teoksellaan Kuvan tuhat sanaa (Kirjapaja), jossa hän valaisevien esimerkkien ja
Marco Peretton ottamien teoskuvien
avulla opastaa lukemaan taiteen kieltä.
Liisa Väisänen on paitsi taiteen tuntija innostava luennoitsija ja matkaopas. |
Hän kehottaa antamaan teoksille aikaa, tarkastelemaan
niitä rauhassa, sillä kuvia lukiessa on käytävä läpi monta vaihetta. Ihan ensimmäiseksi
on selvitettävä teoksen perusinformaatio, jonka jälkeen on kuvailtava mitä
teokseen on maalattu, pohdittava sen mahdollista aihetta. Sen jälkeen
sukelletaan pinnan alle.
Tulkitsevassa kuvan lukemisessa yritetään tavoittaa, mitä
taiteilija teoksellaan haluaa sanoa. Tämän jälkeen teos on sijoitettava
kontekstiinsa; siihen historialliseen tilanteeseen ja kulttuuriin, jossa se on
luotu. On tarkasteltava sen ilmaisua, tekotapaa, materiaaleja, värejä,
näkökulmaa, rajausta ja sommittelua. Tulkittava teoksen symboleja ja lopulta pohdittava
sen viittaussuhteita ja viitekehystä.
Tämä on kiehtovaa puuhaa, sillä mitä enemmän kuvien
lukemista harrastaa, sitä monimuotoisemmin ja syvällisemmin teokset avautuvat.
Ne kertovat tarinaansa taiteen kehityksestä, kommentoivat muita teoksia ja
paikkaansa niiden joukossa, heijastelevat historiaa ja aikansa aatteita.
Valo ja väri antavat monelle maalaukselle niiden sielun. Giuseppe Sacherin teoksessa ”Kuuruno
Liguriassa” keltainen väri luo mereen valoisan kuunsillan ja saa samalla aallot
liikkumaan. Äänikin on kuvassa mukana, voimme melkein kuulla laineiden liplatuksen.
Kaikki taide on aikanaan ollut nykytaidetta, joka kulkee
monesti eturintamassa, rikkoo rajoja ja kumoaa vallitsevan, vakiintuneen
käsityksen siitä, mitä taide on. Siksi se monia raivostuttaa.
Liisa Väisänen
painottaa kuitenkin, ettei taide kehity, vaan muuttuu ajan mukana. On kiinnostavaa
tarkastella kutakin teosta oman aikansa silmin.
Taiteella ei myöskään ole lukkoon lyötyä määritelmää,
sillä: ”Jokaisella ajalla ja kulttuurilla
on oma taiteensa; ne määrittelevät taiteen aina uudelleen.” Tämä muuntuvaisuus
on osa taiteen lumoa. Mitä pitempi perspektiivi meillä sen historiaan on, sitä
paremmin ymmärrämme, mitä me nyt katselemme.
Maalaus on taiteilijan ja katselijan yhteinen pelikenttä,
jolla taiteilija kuljettaa katsojan silmää. Toisaalta silmä on taiteilijan
tärkein työväline. Se on keskeinen elementti Egidio Oliverin maalauksessa ”Omakuva”, jossa taiteilija on
kuvannut itsensä työssään maalaustelineen äärellä, seinille on ripustettu
valmiita teoksia.
Taiteilija on vaihtanut katselijan ja taiteilijan roolit
ja katsoo meitä intensiivisesti maalauksestaan kuin pohtien: ”Tätä minä teen ja
olen tehnyt, mutta mitä taide todella on?”
Väisänen muistuttaakin meitä siitä, ”että taiteessa tärkeää ei ole vain taiteilijan vaan myös katsojan silmä:
ilman katsojaa ei viestiä voida lähettää ja saada perille.” Jotta voisimme ottaa viestin vastaan, meidän on osattava
lukea se. Tähän Liisa Väisäsen teos on kerrassaan mainio opas.
Liisa
Väisänen: Kuvan tuhat sanaa – Kuinka
ymmärtää kuvan kieltä.
Kuvat: Marco
Peretto. Kirjapaja. 2017. 158 s.
Liisa Väisäseltä ovat aiemmin Kirjapajalta ilmestyneet
myös taidetta sivuavat teokset
Tammikuussa ilmestyvässä teoksessa Enemmän Espanjaa kuljetaan Santiago de Compostelan
pyhiinvaellusreiteiltä Barcelonan taideaarteiden ja Bilbaon nykyarkkitehtuurin
helmien luo.