Ihme joka suostui näkyväksi
Valokuvataiteilija Martti Jämsän
valokuvakirjan Horizon abstraktit
kuvat ovat syntyneet ilman kameraa. Valokuvaherkät paperit ja kemikaalit ovat
vanginneet valon, ajan ja liikkeen leikin.
Sattumanvaraisista kuvista paljastuu oudon tuttuja maisemia.
Valokuva ei ole
pelkästään kemiaa ja materiaalia. Onnistuessaan voi pienessä paperinpalassa
nähdä jotain sellaista, jota on mahdoton sanoin kuvata. Voi nähdä ihmeen, joka
on suostunut näkyväksi.
Valokuvataiteilija Martti Aihan elegantti Horizon on jo itsessään taideteos. Sen ulkoasun on muotoillut graafinen suunnittelija Ilona Ilottu, joka otti kopin teoksen erityisluonteesta. Niinpä kirjan kannen nimessä kirjaimet eivät seiso tasavälein vaan ovat asettuneet mieleiseensä jonoon.
Teos on valmistettu kirjailija, kääntäjä Antti Nylénin
pajassa Bokehissa https://bokeheditions.fi/. Se ei ole ei ole
kustantamo, vaan monitaiteinen julkaisuprojekti, jonka nimi japaniksi merkitsee
sumua tai utua. Nykyisenä selailun ja silmäilyn aikana se ylistää painetun
kirjan merkitystä siirtolohkareena, joka ”ei enää mene minnekään, se on valmis
ja paikallaan”. Horizon on tästä
hieno esimerkki.
Olen aikamoisen haasteen äärellä, kun Martti Jämsän varoituksesta huolimatta yritän
sanoin kuvata näkemääni valellessani Horizonin
valokuvien universumissa.
Kriitikko Leena
Kuumolan runo (”vain sanoja peräkkäin”, hänen oman luonnehdintansa mukaan) johdattaa
teoksen ytimeen, valoon, joka hohtaa, kimmeltää, hajoaa pisaroiksi,
heittelehtii ja roiskuu. Tekee näkyväksi, loittonee ja peittyy sumuun.
Kirjan kanteen upotettu harmoninen horisontin kuva ei
anna vihiä siitä, millaiseen pyöritykseen joudun teosta selatessani. Robert Motherwellin ja Mark Rothkon abstraktit
ekspressionistiset maalaukset tulevat väistämättä mieleen.
Matka alkaa rauhallisesti Georgia O’Keefen maalausta muistuttavassa lähes nestemäisesti lipuvassa unenomaisessa maisemassa, joka on sulattanut sisäänsä kaikki ympäristön yksityiskohdat. Valkoinen sidontanauha lävistää aukeaman kuin tähdenlento.
Taivallukseni jatkuu kunnes huomaan etäällä horisontissa häämöttävän itämaisen temppelin ääriviivat ja valot. Vai onko kyse sittenkin Virginia Woolfin Majakasta, joka viitoittaa minulle tietä?
Sen opastamana päädyn Thomas Mannin Taikavuorelle,
jonka painon alla horisonttikin antaa periksi ja taipuu. Vuorelta aukeaa huima
näkymä Caspar David Friedrichin
sumussa kylpeviin, toisiinsa limittyviin vuorijonoihin. Alan vaistomaisesti
etsiä maisemasta Elina Brotheruksen
ja Tuomo Saalin teosten pieniä
ihmishahmoja näkymää ihailemassa ja siellä tarpomassa.
Hätkähdän, kun sivua kääntäessäni aukeamalta pärskähtää ilmoille geysirin vesipatsas vai onko purkaus sittenkin lähtöisin kuumaa laavaa syöksevästä tulivuoresta? Seuraavalla aukeamalla pääsen tarkastelemaan räjähdystä lähemmin.
Purkauksessa on jotain juhlallista, peräti sakraalia.
Hieno, vaikuttava kuva osoittaa – ainakin tässä tapauksessa – Jämsän sanat
todeksi: näkyä on mahdoton sanoin kuvata. En kuitenkaan lannistu, vaan jatkan
matkaa. Se kannattaa, sillä pian minut palkitaan tutun tuntuisilla hahmoilla,
ja sanatkin saavat taas äänensä takaisin.
Sivujen sumuista, kaislikoista ja ties mistä emulsioista alkaa
tuon tuosta ilmestyä ihmisen oloisia maahisia, menninkäisiä ja vetehisiä, jotka
tarkkaavaisesti katselevat minua lipuessaan takaisin omiin ulottuvuuksiinsa.
En olisi kauaa ehtinytkään heidän kulkuettaan ihmetellä,
sillä silmieni edessä räjähtää miljardien valovuosien takainen avaruus
tähtisumuineen. Minun on pideltävä kirjan reunoista tiukasti kiinni, etten
tempaudu linnunratojen vimmaiseen pyöritykseen, joudu imaistuksi mustaan
aukkoon.
Horisontissa siintävät valopylväät palauttavat minut
onneksi takaisin maan pinnalle. Tolpat tuovat mieleen Jorma Hautalan hienon ympäristötaideteoksen, joka komisti Hanasaaren
edesmenneen hiilikasan edustaa.
En ylläty kun näissä oudoissa, surrealistisissa
maisemissa törmään elokuvaohjaaja David
Lynchiin. Hän tulee oppaakseni ja kiidättää minut Mullholland Drivelle, joka kiemurtelee Los Angelesin kukkuloilla. Alapuolella levittäytyy Enkelten kaupungin
kimalteleva valomeri kuin tähtitaivas.
Tällainen tuli matkapäiväkirjastani Horizonin kiehtovissa maisemissa. Sinä kohtaat varmaan ihan toisenlaisia näkyjä, sillä seikkailu piilee katsojan silmässä, muistoissa ja alitajunnassa.
Martti Jämsä on työskennellyt reilut kymmenen vuotta
kamerattoman valokuvauksen parissa. Horizon
on läpileikkaus hänen työnsä tuloksista. Jälkisanoissaan Pimiössä hän kertoo työskentelystään, jossa valo ja vedostajan
kädenliike ”maalaavat” valoherkälle paperille kuvia. Ne saavat näkyvän muodon
kehitealtaassa. Ihme tulee näkyväksi.
Martti Jämsä tervehtii sumusta nousevaa kättä
kirjan julkistamistilaisuudessa.
Kuva: Hannele Salminen
Kirjan painos on 500 ja kappaleet on numeroitu. Jokainen
sisältää yhden uniikin kamerattomassa prosessissa tehdyn
hopeagelatiinivedoksen.
Martti Jämsä: Horizon. Bokeh. 2025. 100 s. https://bokeheditions.fi/