Tinkimättömiä kuvia
Jouko
Lehtolan valokuvakirja No Mercy – Ei
armoa ja hänen valokuvanäyttelynsä Some
Girls Hippolytessä todistavat edesmenneen dokumenttivalokuvauksen mestarin
ainutlaatuista kykyä nähdä pinnan alle ja löytää sieltä kauneutta.
Valokuvaaja Jouko
Lehtolan (1963 – 2010) intensiivisen uran katkaisi syöpä julmasti aivan
liian varhain. Loppuun saakka hän tutki valokuvauksen mahdollisuuksia taltioida
elämän ilmiöitä ja katoavia hetkiä.
Retrospektiivinen valokuvateos No Mercy – Ei armoa esittelee hänen dokumentaarisen ja
muotokuvavalokuvauksen rajamailla liikkunutta tuotantoaan 1990-luvun
nuorisokuvista viimeiseksi jääneeseen suurikokoisten valokuvien sarjaansa
Some Girls vuonna 2008.
Professori Annamari Vänskä on valikoinut yli tuhannesta teoksesta parikymmentä
ennen esittämätöntä valokuvaa Hippolyten näyttelyyn. Teokset kuvaavat
transsukupuolisia seksityöläisiä Barcelonassa ja Bangkokissa.
– Jouko oli
käynnistänyt kirjaprojektin Timothy
Personsin myötävaikutuksella maineikkaan saksalaisen taidekirjakustantamon
Kehrerin kanssa ja esitteli minulle raakavedoksia teokseen tulevista kuvista.
Hän tiesi, ettei ehdi saada kirjaansa valmiiksi, mutta halusi jättää sen
perinnöksi jälkeensä, kertoi Lehtolan elämänkumppani Jaana Novitskij näyttelyn avajaisissa.
Lehtola oli ennen kuolemaansa määrännyt nimeään kantavan
säätiön perustamisesta. Sen tarkoituksena on tukea dokumenttikuvaukseen
suuntautuneita nuoria valokuvaajia sekä ylläpitää ja vaalia Lehtolan
taiteellisen tuotannon tuntemusta ja levitystä. Säätiön asiamiehenä toimii
Novitskij. Sen ensimmäinen Nuori Sankari -palkinto jaettiin Hippolytessä
oululaiselle 23-vuotiaalle Joel
Karppaselle. Hänellä on Hippolyte Studiossa myös näyttely.
Nimetön (Märkäpaitainen tyttö), 1995 sarjasta Nuoret sankarit. |
Lehtola itse aloitti 1990-luvulla kuvaamalla
nuorisokulttuuria, rock-tähtiä ja heidän yleisöään eri puolilla Suomea.
Vähitellen kuvat synkistyivät ja niihin tuli perheväkivaltaan liittyviä poliisin
takavarikoimia aseita ja epäpaikkoja, joissa narkomaani oli kuollut,
pidätyssellejä ja vankiloita. Kuvista katosivat ihmiset, mutta heidän
läsnäolonsa on voimakkaasti läsnä valokuvissa.
Kunnes ihmiset palasivat jälleen hänen kuviinsa. Nyt
kohteena olivat yhteiskunnan marginaaliin ajautuneet tai sinne paenneet
seksuaalivähemmistöjen edustajat, transvestiitit ja bodarit, joita tavikset
eivät arkielämässään näe. Mallit ovat samaan aikaan itsevarmoja ja
haavoittuvia, heidän ulkoisen olemuksensa alta voi aavistaa surua ja samaan
aikaan toivoa.
– Jouko kulki
sujuvasti syvissä vesissä ja löysi sieltä esteettistä kauneutta ja arvokkuutta.
Hän arvosti kuvattaviaan ja sai heidät luottamaan kuvaajaansa ja paljastamaan
itsestään omintaan, Novitskij luonnehtii.
Englannin- ja suomenkielisen teoksen valokuvatekstit on
laatinut tuottaja Timothy Persons,
valokuvaaja Stefan Bremer on
kirjoittanut oppilaastaan, kollegastaan ja ystävästään, Moderna Museetin
entinen johtaja David Elliot on
laatinut kirjaan esseen ihailemansa Lehtolan tuotannosta.
\"Vanessa\", Barcelona, 2008 |
”Mitä puolestaan
tulee ihmisen turhuuden ja heikkouksien ymmärtämiseen, epäilen ettei Lehtola
antanut armoa itselleen yhtään sen enempää kuin muillekaan. Lehtola väisti
helpot jaottelut hyviin ja pahoihin. Hän oivalsi, miten vaikeita ja mutkikkaita
asiat todellisuudessa ovat ja esitti ajatuksensa väkevästi”, Elliot
kirjoittaa.
Ja päättää esseensä lohdullisesti: ”Hänen teoksensa ovat kuitenkin paitsi todistus siitä äärimmäisestä ja
oudosta kauneudesta, jonka hän osasi vangita kuviinsa, myös vastalääkettä
niille synkille voimille, joiden edessä me helposti alistumme.”
Jouko
Lehtola: No Mercy – Ei armoa. Kehrer. 2013. 160
s.
Jouko
Lehtola: Some Girls ja Joel Karppanen
Valokuvagalleria Hippolyte (Yrjönkatu 8-10 sisäpiha)
26.2.2017 saakka.
Näyttelyyn liittyy oheisohjelmaa ja Jouko Lehtolan vedosten
myyntitapahtuma viimeisenä lauantaina. www.joukolehtola.com
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti