Musiikin siivittämiä aterioita
Susanna
Välimäen herkullisessa, runsaasti kuvitetussa tietoteoksessa sukelletaan
mestarisäveltäjien keittiöihin, kantakrouveihin ja salonkeihin.
Mikä on pysyvää kaiken katoavan keskellä? No, ainakin
syöminen ja ruoka, jotka avaavat maukkaan näkökulman entisajan arjen ja juhlan
mikrohistoriaan.
FT Susanna Välimäki
on tarkentanut katseensa maailman mestarisäveltäjien kulinaariseen elämään ja valmistanut
suuresta tietomäärästä vallan mainion Syötävät
sävelet -teoksen (Kirjapaja).
Luettuani elävästi ja hauskasti kirjoitetun tietokirjan,
minusta tuntui kuin olisin istunut pitkän illan notkuvan pöydän ääressä rattoisassa
seurassa, musiikin pauloissa.
Pikkutunneille jatkuneissa kemuissa Nicolò Paganini lahjoitti minulle raviolireseptinsä, Johann Sebastian Bach
tarjoili lempiruokaansa paistettua silliä Alma
Mahlerin täyttäessä pikarini benediktiiniliköörillä.
Syötävien sävelten resepti on pitkä, sen
valmistamiseen tarvittiin säveltäjien kirjeenvaihtoa, päivä- ja
muistikirjoja, aikalaismuistelmia, vanhoja sanomalehtiä ja tietenkin vanhoja
keittokirjoja. Näin paljastui ”mitä ja
missä säveltäjä syö, mistä ruoasta hän pitää ja mistä ei, ja minkä aseman ruoka
hänen elämässään saa”.
Susanna Välimäki on Turun yliopiston musiikkitieteen yliopistonlehtori. |
”Maku ja sointi
ovat samankaltaisia kokonaisvaltaisia aistielämyksiä, jotka kiihottavat kehoa,
tunteita ja älyä yhtä aikaa. Monet säveltäjät ovat olleet herkkusuita,
mestarikokkeja ja lahjakkaita syömäreitä”, Välimäki toteaa. Niinpä hän
onkin jaotellut säveltäjänsä ja kirjansa näiden kolmen kategorian mukaisesti.
Mestarikokkien kruunaamaton kuningas on eittämättä Gioachino Rossini (1792–1868), aikansa
supertähti, joka lopetti ammattimaisen säveltämisen jo 37-vuotiaana voidakseen
keskittyä intohimoonsa l’art culinaireen
täysipainoisesti.
Sevillan parturi -oopperan
ensi-illasta Roomasta hän kirjoitti sopraano Isabella Angelica Colbranille, tulevalle puolisolleen: ”Mutta mikä minua kuitenkin kiinnostaa paljon
enemmän kuin oopperani, rakas Angela, on kehittämäni uusi salaatti, jonka
reseptin kiiruhdankin sinulle heti antamaan.”
Kyse oli vinegrettestä, johon sekoitetut tryffelilastut
antoivat eineelle eräänlaisen ”sädekehän,
jonka tarkoitus oli johtaa syöjä hurmokseen”.
Ludvig
van Beethoven (1770–1827) edustaa askeettisia tankkaajia. Leipäkeitto,
juustomakaroni ja pottukala tyydyttivät mainiosti säveltäjäneron
ravinnontarpeen, jotta nälkä ei haitannut luomistyötä. Mikäli annos ei jostain
syystä miellyttänyt, temperamenttinen taiteilija paiskasi sen päin palvelijansa
naamaa.
Alma
Mahler puolestaan kuuluu herkutteleviin syömäreihin – ja juomareihin. Los
Angelesiin sotaa paennut leski purki pettymyksensä lupaavasti alkaneen säveltäjänuransa
kariutumiseen munkkilikööriin. Hän lopetti sävellystyön miehensä Gustaf Mahlerin käskystä. Hanna Weselius on kirjoittanut aiheesta
Hesarin esikoiskirjapalkinnon voittaneen romaanin Alma!.
27 eri yrtistä, mausteesta ynnä muusta uutettu Bénédictine
”maistuu unelta, myytiltä ja
alitajunnalta”. Ei ihme, että se kelpasi myös suomalaisille mestareille. Akseli
Gallen-Kallelan Symposion-maalauksessa
pullo tätä ihme-eliksiiriä komeilee keskellä pöytää.
Teokseensa Välimäki on liittänyt myös ruokaohjeita,
joiden avulla voimme valmistaa ja nauttia nuottiniekkojen lempimuonaa omissa
kekkereissämme. Sillä ”yhdessä
apehtiminen siitä innostuneessa seurassa on kamarimusiikillista toimintaa ja
elämän ilon suurenmoisimpia ilmentymiä. Silloin elo maistuu.”
Susanna
Välimäki: Syötävät sävelet – Vieraana
säveltäjien pöydissä
Kirjapaja. 2017. 141 s.
Susanna Välimäki pitää klassista musiikkia ja ruokaa
käsittelevää Syötävät sävelet -blogia (syotavatsavelet.blogspot.com).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti