Utopian raunioilla
Mari
Mörön tragikoomisessa Hajavalossa
muinaiset ja nykyiset unelmat törmäävät arjen rankkoihin realiteetteihin.
Löytyykö utopia lähempää kuin arvaammekaan?
Hajavalon tyylikkään kannen on suunnitellut Elina Warsta. |
Hajavalon (Teos)
keski-ikäinen kertoja, toiselta nimeltään Pauliina, on hypännyt pois
oravanpyörästä. Hän ei täsmälleen tiedä, mitä elämältään haluaa, mutta on
varma, ettei kestä enää homekouluja, väistötiloja, oppilaita, joita oppiminen
ei kiinnosta, eikä alatyylisiä välimerkkejä.
Alkajaisiksi Pauliina tuuraa äitiään, enkeliohjaajaa, ja
vetää voimaannuttavan energiakurssin Hailuodossa. Hän on opetellut enkelijargonin,
osaa olla läsnä oleva ja empaattinen – ja samalla tarkkanäköinen. Nykyajan
huuhaat deittipalstoineen saavat Mari
Mörön käsittelyssä huutia hykerryttävästi.
Pauliinan harharetket jatkuvat: hän ottaa pestejä
talonvahtina kunnes ryhtyy Kanadan Malkosaaren pienen museon ja Suomen satavuotismuistojuhlien
järjestäjäksi. Alkuun pako kotimaan ahdistavasta sometunkkaisuudesta
raikkaaseen meri-ilmaan tuntuu vapauttavalta. Mutta epäilys kaivertaa.
”Outo varmuus
oikeasta tiestä voi olla hajavalon syytä tai harhaa, ei sen kummempaa paistetta
tarvita eteenpäin pääsemiseen. Pitäisikö pelätä? Miten monta kertaa joku on
yrittänyt hankkia maailmankatsomuksen ja luullut löytävänsä sen?”
Näin luulivat 1900-luvun alussa Malkosaarelle muuttaneet Matti Kurikan johtamat suomalaiset
siirtolaiset, jotka perustivat saarelle yhteisön nimeltä Sointula. Se
sinnitteli parisen vuotta, kunnes toimeentulo-ongelmat, riidat ja tulipalo sammuttivat
alkuperäisen
utopian.
Mari Mörö on palkittu kirjailija ja luovan kirjallisuuden opettaja. Kuva:Stefan Bremer |
Nykyään Malkosaarella elelee noin 800 ihmistä
pääelinkeinonaan kalastus. Mörön kuvaus vaatimattomasta elämänmenosta siellä
tuntuu käsinkosketeltavan aidolta. Se ei ole ihme, sillä kirjailija asuu osan
vuodesta läheisellä Vancouverinsaarella.
Hajavaloa rytmittävät
Kurikan intomieliset teosofis-sosialistiset puheet: ”Missä muualla voisi kolibri kohdata valaan, missä työmies unohtaa
sorron ja polkemisen?” Mihin aikalainen kommentoi:
”Ei valtakuntaa
perusteta eikä pidetä pystyssä yhden miehen näkyjen varassa. Jokaisella on oma
vatsansa ja vain yksi sydän. (--) Kurikan puusydän oli sivelty katinkullalla.”
Yllättäen näyttelykiireiden keskelle saarelle pälähtää
Pauliinan eksä, työtön näyttelijä Pete. Annetaan Pauliinan luonnehtia
tyttärensä Hillen isää: ”Pete ei ole
mikään lapsitähti, vaan lähinnä keski-ikäinen tuikku ja välillä himmeä kuin
voipaketti. Ei hän ole lahjaton, vaan lähinnä väsynyt siihen, ettei töihin
liittyvä epävarmuus lopu koskaan.”
Osa Tuomo Saalin maalauksesta Ajan lahjomaton kulku. |
Opintonsa keskeyttänyt Hille, joka pienestä saakka on
mittaillut hiilijalanjälkiä, puhkoo ”utopian
kokoisia unelmia toivottomuuden tapettiin” Uudessa Seelannissa
kansainvälisen talkooporukan mukana. Heidän haasteenaan on – ei enempää eikä
vähempää – kuin putsata Turkin kokoinen muovilaatta Tyyneltä mereltä. Tosin
rahoitus on nyt lopetettu, eikä uudesta ole tietoa.
Levälleen lennähtäneen perheen kunkin jäsenen on tultava
toimeen sen tosiasian kanssa, että epävarmuuden sietäminen on uusi normaali,
eikä tulevaisuudesta ole mitään takeita. Utopioitakin on syytä aika ajoin
päivittää, tehdä uusia valintoja. Niinpä kuka tietää, minne tuuli heidät
seuraavaksi kuljettaa.
Tuomo
Saalin maalauksia Tm-gallerian Joulusalongissa 23.12. saakka.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti