Ihminen paljaimmillaan
Valokuvataiteilija Tero Puha on koonnut
parhaimmat vuosien varrella ottamansa miesmuotokuvat upeaan valokuvateokseen Intiimi valo | Intimate Light.
Olen täysverinen esteetikko, kauneuden metsästäjä.
Palkitun valokuvaajan ja visuaalisen taiteilijan Tero Puhan uuden teoksen Intiimi
valo | Intimate Light kansi jo paljastaa, ettei kyseessä ole ihan tavallinen
valokuvakirja. Puha on suunnitellut teostaan jo pitkään, ja sen valokuvat ovat
syntyneet lähes kolmenkymmenen vuoden ajanjaksona 1994–2021.Otto, Fiskars, 2021.
Kirja sisältää kuraattori ja tietokirjailija Antti Kauppisen Puhasta tekemän
haastattelun. Siinä Puha kertoo halunneensa luoda kokonaisvaltaisen
katseluelämyksen, jossa kaikki elementit tukevat toisiaan, aina paperin
tuntumaa myöten.
Tässä hän onnistuu. Kirjan koko, laadukas taitto ja
painotyö luovat puitteet valokuvateokselle, joka tulee katsojan iholle. Puha
kertookin haluavansa jatkossa suuntautua yhä enemmän teemallisten
valokuvakirjojen julkaisuun, sillä kirjat jäävät eloon, kun valokuvanäyttely
päättyy.
Valo ja varjot hyväilevät alastomien miesten kehoja, kun
Puhan kamera piirtää niiden ääriviivoja ja tallentaa kuvattaviensa katseita, ilmeitä
ja liikettä. Benjamin, Pariisi, 2014.
Kuvattavat eivät ole ammattimalleja vaan monenlaisia tavallisia
miehiä: nuoria ja vanhempia, atleettisia bodareita ja herkkiä androgyynejä.
Kaikille heille on kuitenkin yhteistä vahva karisma, joka kuvista säteilee.
Osa malleista on Puhalle läheisiä ihmisiä, joten kyseessä
on myös eräänlainen henkilökohtainen visuaalinen biografia. Jotkut henkilöistä
hän on tavannut vain kerran kuvaustilanteessa.
Kuvaussessioita hän ei ole etukäteen kovinkaan paljon suunnitellut,
ne ovat syntyneet spontaanisti. Tämä näkyy kuvien rentoutuneessa, vapautuneessa
tunnelmassa. Kuvattavat eivät poseeraa vaan esiintyvät aidosti omana itsenään.
Jotkut mustavalkoiset valokuvat muistuttavat
taidegrafiikan vedoksia hallitulla sommittelullaan ja esteettisyydellään.
Toisista – monesti värillisistä vedoksista – säteilevä ilo ja leikkimielisyys osoittavat,
että mallit ovat heittäytyneet mukaan kuvausprojektiin täydellä sydämellä.
Otto, Fiskars, 2021.
Alkujaan analogisen kuvaamisen paremmuudesta vakuuttunut
Puha on myöhemmin huomannut, että digitaalinen kamera tarjoaa monesti paremmat
eväät erilaisiin tilanteisiin. Puhan kuvaustapa on vuosien varrella myös
muuttunut. Varhaisemmissa kuvissa hän pysytteli etäämpänä kuvattavistaan, ja
mallit esiintyivät vakavina.
Nykyään hän on tullut rohkeammaksi, ja jäykkä
veistoksellisuus on vaihtunut enemmän mallien persoonallisiksi muotokuviksi
eleineen ja ilmeineen. Ajan kulku näkyy myös kuvissa. Joitain mallejaan hän on
kuvannut viidentoista vuoden välein. Nämä kuvaparit vierekkäisillä sivuilla
näyttävät ajan piirtämät merkit ihmiskehossa.
Mies on harvoin objekti, katseen kohde, sillä yleensä se
rooli kuuluu naisille. Kauppinen tiedusteleekin Puhalta, millaista palautetta
kuvat ovat tässä mielessä saaneet? Puha ei ole asiaa juuri pohtinut. Hän toteaa
kuitenkin: ”Typerimmät kommentit olen saanut kuulla joiltain homoystäviltäni,
jotka jostain syystä olettavat, että kuvaussessioni miesten kanssa huipentuvat
seksiin”.Alex & Nicolas, Pariisi, 2014.
Näin ei kuitenkaan ole käynyt, sillä kuvaustilanteet ovat
olleet kaverillisia ja ammatillisia. Eikä riitä, että kuvattavana on kaunis
mies, ja valokuvalle oleelliset valo ja sommittelu ovat kunnossa. Kuvasta
täytyy välittyä myös tunnetila. ”Jonkin selittämättömän täytyy olla läsnä”,
Puha toteaa. Silloin kuvissa on kyse taiteesta.
Teoksessa on mukana kirjailija Juhani Branderin ennen julkaisemattomia runoja. Kauniin ihmisen kauniit kädet. / Anna minun
ripustaa ne seinälle, kädet. / Anna yöt, jolloin sormet tulevat kohti.
Tunnelmaltaan vahvan teoksen kuvat todistavat vanhan
viisauden: yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Monet kirjan malleista
katsovat avoimesti ja luottavaisesti kuvaajaa – ja meitä katsojia – aivan kuin haluten
sanoa: tällainen minä olen, ihminen paljaimmillaan.
Tero Puha
– Intiimi valo | Intimate Light
Kirjoittajat: Antti Kauppinen, Juhani Brander.
Kielet: suomi, englanti. Parvs, 2022, 152 sivua
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti