Mihin tässä kaikessa sijoittuu Jumala?
Antti
Hurskainen lataa romaanissaan Suntio
merkityksiä sanoihin kärsimys, kuolema ja rangaistus. Olemassaolon perimmäisiä
kysymyksiä pohdiskelevassa omaperäisessä ”evankeliumissa” suurimmaksi nousee
armo.
Yllytitkö murhaan
vai suosittelitko rakastamaan lähimmäistä?
Antti Hurskaisen romaani Suntio (Siltala) alkaa rauhallisilla askareilla. Teoksen minäkertoja, pienen maalaisseurakunnan suntio Turtola, haravoi hautausmaan käytäviä ja nikkaroi saarnastuolin portaikkoa.
Pian hänen toteamuksensa hautakivistä kuitenkin hätkähdyttää
ja pysäyttää lukijan pohtimaan juuri lukemaansa: Kuolema ei ole riittävän konkreettinen asia. Tarvitsemme graniittia
ymmärtääksemme vähemmän.
Hurskainen ei korulauseilla keimaile. Hänen totinen,
toteava kirjoitustyylinsä pureutuu elämän peruskysymyksiin ja avaa
mielenkiintoisia ajatuskulkuja. Satiiri ja huumori kuuluvat myös hänen
keinovalikoimaansa. Kun suntion viisivuotias tytär Monika epäonnistuu oravan piirtämisessä,
hän ”näyttää tuskaiselta kuin kanttori tai blues-kitaristi”.
Keskustelutuokiot kirkkoherra Sirénin kanssa kuuluvat
suntion päiväohjelmaan. Miehet kinastelevat maailmanmenosta, Bergmanin
elokuvista, raamatunlauseista, kriisi- ja rituaalirukoilijan eroista. Näin
toteaa suntio:
Kriisirukoilija
käyttää Jumalaa. Tarttuu kahvaan odottamaan vieteriukon ponnahdusta.
Rituaalirukoilija tähtää syvemmälle. Tärkeintä on rukoilun jokapäiväisyys.
Tyhjyys.
Kirkkoherran tunnustukset hänen avio-ongelmistaan ja alkoholisminsa
aiheuttamista hallusinaatioista tarvitsevat kuulijaa. Suntio joutuu
uhrautumaan. Sirénin uskon haperuus paljastuu hänen yllättävässä kysymyksessään: Onko voimakkaan krapulan ja hartaan
rukouksen välillä minkäänlaista eroa? Ei ihme, että Jumala pysyy hänelle
vaiti.
Seurakunnan pienessä piirissä pyörii myös nuori nainen, moderneja
mielipiteitä tykittävä kappalainen Jenni Leppä. Kirkkoherran saarnassa puhe miehistä
ja naisista on hänen mielestään tuomittavaa. Itse hän aiheuttaa pahastusta
muutaman mummon seurakunnassa avautumalla omassa saarnassaan hedelmöityshoidoistaan.
Silti Lepänkin mielestä vallilalainen brändityö Paavalin
seurakunnassa menee liian pitkälle häpäistessään kristillistä arvokkuutta
hyvien arvojen nimissä. Hurskaisen läpitunkeva katse näkee ulkokultaisuutta ja
farisealaisuutta monella taholla niin kirkon kuin yhteiskunnankin taholla.
Suntion toinen keskustelukumppani, kylähulluksi leimattu
Juhi, on toista maata kuin kirkkoherra. Vapaaehtoisen arkunkantajan
vaikenemisen ja lähes häiritsevän mielenrauhan takana piilee vankkumaton
vakaumus. Täkäläisin silmin sairaudeksi
riittää kanavapaketista ja keskustan kuntavaaliehdokkuudesta kieltäytyminen,
suntio kommentoi Juhin mielenterveyttä.Yksityiskohta Aino Keinäsen teoksesta
Tuhon syövereistä. Tytön malli on Anne Frank
Turtola on toiminut Monikan yksinhuoltajana lähes tyttären
syntymästä saakka. Hänen vaimonsa, Monikan äiti, häipyi aurinkorannoille, sillä
hän ”tahtoi vielä elää ja tie kutsui”. Hurskainen kuvaa suntion ja
päiväkotikiusatun Monikan läheistä, mutkatonta suhdetta aidosti ja lämmöllä.
Kirjan sävy tummenee, kun Monikan aivoista löytyy
kasvain. Kärsimys ja kuoleman läheisyys tuovat elämän perimmäiset kysymykset
iholle. Kun sairaalapappi yrittää tehdä suntiosta Monikan tragedian päähenkilön,
tämä kieltäytyy uhriutumasta sanoin:
Suren Monikan
kohtaloa olemalla olemassa. Suren kun juon vettä, sidon kengännauhat ja odotan
puoli yhdeksän uutisia. Suntio jatkaa: Mihin
tässä kaikessa sijoittuu Jumala? Pidättekö kaikkivaltiasta surutöideni
talkoolaisena?
Monikan vaipuessa koomaan, suntio kuulee tyttärensä äänettömät
tuskanhuudot. Monika on suljettu liikkeen ja kielen ulkopuolelle aivojensa
repaleiden tykittämään kärsimykseen. Suntio joutuu teodikean, eli pahan ongelman,
eteen: Miksi Jumala sallii pahuuden? Teoksen ensimmäinen osa päättyy Turtolan
vastaukseen. Se on höyhentyyny.
Kirjan toisessa osassa Turtola tekee tilit selviksi
lähettämällä kirjeitä tutuilleen – niin kuolleille kuin eläville – Sukevan
vankilasta. Sivalluksilta ei välty kukaan. Kirkkoherra, joka ennen niin
luottamuksellisesti avautui huolistaan suntiolleen, ei tätä armahda vaan
tuomitsee.
Monikan äitiä, vaimoaan, Turtola kiittää siitä, että tämä
otti jalat alleen, katosi maisemasta ja hylkäsi lapsensa ja aviomiehensä. Ilman äkkilähtöäsi Monika olisi joutunut
elämään lyhyen elämänsä tiuskivan narsistin läheisyydessä.
Antti Hurskainen on julkaissut neljä esseeteosta ja kaksi romaania. Kuva: Laura Malmivaara |
Omaa edesmennyttä isäänsäkään Turtola ei säästä. Sukupolvensa surullinen edustaja ei lapsistaan piitannut vaan jätti heidät vaimonsa hoidettavaksi. Pikku-Turtola ei pyytänyt paljon: Pari rangaistuslaukausta takapihalla ja uutuusjäätelö silloin tällöin. Isä saa myös vastattavakseen Turtolan kysymyksen: Laitoitko mitään pehmeää edes pääni alle?
Näin Hurskainen solmii tarinansa lankoja yhteen ja luo
kokonaisvaltaisen, koskettavan teoksen kärsimyksestä, rakkaudesta ja armosta.
Juhin sanat: ”armahda hänet, surmaa hänet” vie perimmäisten ratkaisujen
äärelle. Oliko suntion teko rakkauden korkein veisu?
Turtolan, entisen suntion, nykyisen lapsenmurhaajan
unessa armo paljastaa kasvonsa. Unessa hän on Monikan kanssa siivoamassa
kirkkoa tuhkapölystä, johon Monika puhaltaa. Tuhkapölyä meni kummankin silmiin ja suuhun. Huidoimme ja yskimme, sinä
nauroit. Jos salissa olisi ollut joku muu, hän olisi voinut ihailla tuhkapilveä
ylhäältä taittuneessa valossa.
Antti
Hurskainen: Suntio. Siltala, 2023. 287 s.
Aino
Keinäsen näyttely Jäljelle jää tarina
30.4. saakka Galleria A2:ssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti