Kirjanen kuin taideteos
Antti
Nylén on pukenut P. Puntarpään runoteoksen Dandyiltain
tarinoita kiehtovaan kaapuun. Käsityönä valmistettu pieni vihko todistaa,
ettei kirjallisuus ole aineetonta vaan graafista ja visuaalista, yksi
kuvataiteen lajeista.
Yksi ainoa vihko
voi antaa itsensä tuhat kertaa, jos lukijat ovat helliä. (Antti Nylén)
Kirjanen mahtuu kämmenelle, ja kun sen kuorii kansipaperistaan, eteen aukeaa A3-kokoinen juliste, joka esittää George Cruikshankin karikatyyriä vuodelta1819.
Kirjasen ensimmäinen lehti kimaltelee kultaisena, mutta tätä
pidemmälle sen syövereihin en pääse ilman tikaria (sen puutteessa
paperiveitsikin käy).
Antti Nylénin taidokkaasti valmistaman P. Puntarpään Dandyiltain tarinoita -runoteoksen sivujen syrjät ovat vanhanaikaiseen tapaan leikkaamattomat.
Viilto
viillolta – sivusyrjä aukeaa suih, suih, yläreunan rasteri ääntelee raps, raps
– pääsen sivu sivulta teoksen syövereihin.
Dandyilta alkaa pyörryttävin säkein:
Runojen minä puhuu sinulle, eikä aina niin ystävällisin säkein: sävelet nousivat kuplina pintaan / ja puhkesivat melodioiksi joita / en koskaan edes halunnut / sinun ymmärtävän
Lumoudun iltojen tunnelmasta, kun livahdan Baudelairen siivellä levottomien
sielujen ja outojen näkyjen omalakiseen maailmaan. Säkeiden patoutunut tunnelma
saa minut pidättämään hengitystäni.
Nautin sivujen hitaasta avaamisesta, säkeiden sommittelusta sivuille ja tekstin tummuusasteen vaihteluista. Tunnen oudolla tavalla olevani osa kirjan synnytystä. Ja tavallaan olenkin, sillä ilman minun tikarini viiltoja patoutuneet sanat olisivat edelleen vangittuina sivujen uumeniin. Kun runot vihdoin pääsevät vapauteen, ne suorastaan hyökkäävät lukijan tajuntaan.
Kesken näiden mietteiden avaruuden madonreikä imaisee minut dekadentista budoaarista 1970–1980 lukujen lapsuuteen, lähimetsään rakentamaan Majaa Kapon, Jarin ja Peran kanssa. Eihän siinä hyvin käy, sillä pian puhkeaa sota. Tuntuu kuin olisin joutunut Matias Riikosen Mataran taistelutantereille.
Juuri viime hetkellä takapihan
ovesta kuin taivaasta jylisi koko välimetsän / täyttävä käsky
NO NIIN EIKÖHÄN SE RIITÄ TÄLTÄ PÄIVÄLTÄ!
Taidemaalari ja kirjailija Viggo Wallensköld tutustui nuorena opiskelijana Pekka Suvikorpeen, joka kirjoitti
pseudonyymillä P. Puntarpää. Jälkilauseessaan
Viggo palaa teoksen alkuun, heidän yhteisiin iltoihinsa Eino Leinon ja Oskar Wilden
seurassa, tunnelmiin, jotka epäilemättä ovat olleet runojen inspiraationa:
Dandyiltojen aika
oli välähdys elämästä, outo unenomainen nuoruuden aika, joka ei koskaan palaa.
Antti Nylén on suomentajana erikoistunut 1800-luvun ranskalaiseen kirjallisuuteen. Kuva: Esko Jämsä |
Palkittu kirjailija, esseisti ja suomentaja Antti Nylén, joka esikoisteoksellaan Vihan ja katkeruuden esseet (2007) sai Kalevi Jäntin palkinnon, liikkuu nykyisin kuvataiteen ja kirjallisuuden hämärällä rajamaalla.
Hänen perustamansa Bokeh ei ole kustantamo, vaan monitaiteinen
julkaisuprojekti, jonka nimi japaniksi merkitsee sumua tai utua. Nykysenä
selailun ja silmäilyn aikana se ylistää painetun kirjan merkitystä
siirtolohkareena, joka ”ei enää mene minnekään, se on valmis ja paikallaan”.
Taiteellisen pienjulkaisun ”kirjahkon” tekoon ei tarvita kummoisiakaan
välineitä. Kopiokone, lanka ja neula. Tietokone, paperileikkuri ja vähän
ymmärrystä riittävät, Nylén paljastaa Manifestissaan Bokehin sivuilla.
Hän kehottaa meitä olemaan kirja-aktivisteja: Meidän on noustava koneiden
herroiksi! Meidän on otettava tuotantovälineet olohuoneeseemme.
Kirjahko on uudelleenajateltu kirja, käsintehty taiteellinen
pienjulkaisu. Dandyiltain tarinoita
on siitä hieno esimerkki. Pienen kirjasen, vain 80 sivua, joiden koko on 110 x
155 x 8 mm, painoskin on rajoitettu, editio 200 numeroitua kappaletta. Minä
luen numeroa 153.
Kirjahko kaipaa kosketusta, haluaa olla käyttöesine. Totta,
sellainen Dandyiltain tarinoista on
minulle tullut. Hypistelen pientä kirjasta, sivelen sen eri paperilaatuja,
vedän sormeani pitkin sen rosoista yläsyrjää. Avaan sen sattumanvaraiselta
kohdalta, ja annan säkeiden viedä minut muiston pysyvyyteen:
sinä lähdit
näiltä
kaduilta jäädäksesi
tänne lopullisesti
P.
Puntarpää: Dandyiltain tarinoita. Bokeh, 2023.
80 s.
Kuulostaa hyvältä! Ihailen tuollaista omistautumista painettuun kirjaan, joka on itselleni se ainoa ja oikea formaatti.
VastaaPoista