Merkityksillä ladatun taiteen tulkki
Marja-Terttu
Kivirinnan kymmenen esseetä taiteesta ja taiteilijoista teoksessa Kriitikon katse – Melankolian monet kasvot
valaisevat taiteen roolia elämän mysteerin edessä. Samalla teksteistä syntyy
luonnostelma pitkän linjan kriitikon ja taidehistorioitsijan mielenmaisemasta.
Taide on
merkityksillä ladattua kieltä. Merkitykset elävät ja saavat tulkintojen myötä
uusia määritelmiä tai ainakin tarkennuksia.
Pitkään Helsingin
Sanomien taidekriitikkona toiminut Marja-Terttu
Kivirinta on myös väitellyt tohtoriksi ja kirjoittanut tietokirjoja, kuten lasin
mestarista Tapio Wirkkalasta.
Kivirinta kutsuttiin vuonna 2023 Suomen arvostelijain liiton
kunniajäseneksi. Niinpä Parvs kustantamon Kirjoituksia
taiteesta ja arkkitehtuurista -kirjasarjassa julkaistu esseekokoelma tulee
sopivaan aikaan valaisemaan kriitikon polkuja taiteen kentällä.
Näyttelyt ovat pysäyttäneet Kivirinnan katsomaan menneeseen,
sieltä nykypäivään ja tulevaan. Vuonna 2016 hän matkusti varta vasten Pariisiin
nähdäkseen Paul Kleen näyttelyn L’ironie à l’ouvre ja ennen kaikkea taiteilijan
vuonna 1920 maalaaman teoksen Angelus
Novus. Kirjansa ensimmäisessä artikkelissa hän analysoi sen monitulkintaista
historiaa.
Filosofi Walter
Benjaminin kokoelmiin kuulunut maalaus toivon taivaallisesta viestinkantajasta
muuntui ajan myötä eri tulkinnoissa tuhon enkeliksi, joka kauhistuneena katsoo sotien
raunioita, haluaisi auttaa, mutta myrsky työntää häntä väistämättä selkä edellä
kohti tulevaa, edistystä. Teokseen kiteytyi ”melankolia, pessimismi,
katastrofit, kauhu ja tuho".
Monet taiteilijat ovat viitanneet maalaukseen
tuotannossaan kuten Wim Wenders
elokuvallaan Berliinin taivaan alla
ja Laurie Andersson laulullaan: Backwards into the future. / And this storm,
this storm / is called. / Progress.
Paul Klee: Angelus Novus, 1920 |
Marjatta
Tapiolan näyttely Toisin sanoin Lahden
Visuaalisten taiteiden museo Malvassa vie Kivirinnan jälleen menneeseen, mutta
palauttaa saman tien takaisin. Näyttelyssä oli Kivirinnalle tuttuja, hänen jo
aiemmin analysoimiaan taiteilijan varhaisempia töitä sekä niistä maalattuja
toisintoja, uudelleentulkintoja.
Näyttelyn avainteoksessa Kolme naista vuodelta 1980 ”kahden seisovan naisen välissä istuu
kasvoiltaan vanhaksi ahdistunut nuori nainen kaksi lasta sylissään”. Taiteilijalle
paluu menneeseen, yli neljänkymmenen vuoden taakse, oli raskasta. Vaikuttavan
maalauksen teoslapussa Tapiola kertoi:
Maalauksessa ovat
äitini Kerttu ja tätini Rauha. Minä olen keskellä heidän välissään, sylissä
pienet tyttäreni Aina ja Zaida. Olin juuri eronnut ja nämä naiset häpesivät
sitä mielettömästi ja tuomitsivat minut ankarasti.
Marjatta Tapiola: Kolme naista, 1980 |
Marjatta Tapiola kuului 1980-luvulla esiinnousseiden
nuorten (nais)maalareiden eturintamaan. Hänen aiheensa ja työvälineensä ovat
vuosien varrella vaihtuneet, mutta kuten Kivirinta kirjoittaa: Marjatta Tapiola on pysynyt taiteen kentällä
ja pysyy. Taidemaalarina, joka voi tehdä taiteessaan mitä ikinä haluaa tehdä.
Toinen, jo edesmennyt taiteilija, joka teki mitä tahtoi,
oli luonnonlapsi Outi Heiskanen. Tai
kuten Tuula Karjalainen hänestä
kirjoittamansa elämäkerran nimitti: Taiteilija
kuin shamaani. Heiskanen oli
ensimmäisiä performanssitaiteilijoita ja graafikko, jonka
mielikuvituksellisissa grafiikkakollaaseissa, kompiiseissa, luonto, eläimet ja
ihmiset, ”pensastuulikansa”, elelee omassa universumissaan.
Heiskasen fantasiateoksissa ovat läsnä rakkaus,
seksuaalisuus ja kuolema, kuten Kivirinta on esseensä nimennyt. Ateneumin
suuren näyttelyn sitaatissa taiteilija toteaa tämän itse:
Kuvan syntyminen,
sen kulkeminen lävitseni on aina suuri kokemus, orgasmiin verrattava, usein
siihen liittyy rakkauskokemus tai valtava myötätunto.
Leena
Luostarinen kuului, Marjatta Tapiolan ja Marika
Mäkelän ohella, 1980-luvulla aloittaneisiin vahvoihin maalareihin. Hänen
aistillisten, silmää hivelevien maalaustensa aiheet kumpusivat alitajunnasta,
nähdystä ja koetusta, toistuvista symboleista. Kivirinta kutsuu häntä
”romantiikan papittareksi”.
Leena Luostarinen: Leopardi III, 1981 |
Olemassaolon merkitystä herkissä töissään pohtiva
taiteilija Kuutti Lavonen luonnehtii
Luostarisen maalauksia: Niissä kamppailee
voimakas ja herkkä minä kohti menetettyä ylevää tai sukeltautuu yhtä hyvin psyykkisen
syvyyden syövereihin, alitajunnan voimavirtojen vietäväksi.
Esseekokoelmansa viimeisessä luvussa Kaipuu – Kind of Blue kriitikko kääntää katseen itseensä, omaan
elämäänsä. Monien meidän, rakkaitamme menettäneiden, vierellä kulkee alati
kaipuun sininen hetki. Marja-Terttu Kivirintaa kohtalo on kolhinut viime
vuosina rankasti.
Marja-Terttu kuvattuna Glorian Antiikkiin 4/2014. |
Hän menetti aviomiehensä pitkän sairauden uuvuttamana, uuden alun mahdollisuuden vei rakkaan ystävän kuolema. Itse hän sai diagnoosin parantumattomasta sairaudesta.
Kun ahdistuksen syvimmällä hetkellä edes Miles Davisin lumoavat sävelet eivät tuoneet
hänelle lohtua, ikkunasta lennähti talitiainen hänen edesmenneen miehensä
valokuvan päälle. Taivaallinen viestintuoja.
Kristillisessä kuvataiteessa maasta taivaaseen kohoavat
tikkaat ovat vakioaihe. Joel Haahtela on
kuvannut niitä pienoisromaanissaan Jaakobinportaat samoin kuin monet kuvataiteilijat Anselm Kieferistä Maaria Wirkkalaan.
Kivirinnan saatua syöpädiagnoosin juhannuksena 2021 sairaalapappi
soitti hänelle.”Mistä me nyt puhumme? Kuolemastako?”, kysyi kriitikko. Papin vastaus lohdutti, käynnisti Kivirinnan
ajanlaskun uudelleen: ”Noh, onhan tässä välissä vielä paljon portaita…”
Marja-Terttu
Kivirinta: Kriitikon katse – Melankolian
monet kasvot. Parvs, 2023, 200 s
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti