Ajankohtainen perusteos islamilaisesta terrorismista
Atte
Kalevan Jihad ja terrori -kirjaa on
odotettu. Se on ensimmäinen suomalainen yleiskatsaus islamin väkivaltaisesta
jihadistisesta salafismista. Teos avaa sen historiaa, ajattelun kehitystä ja
logiikkaa.
– Suomessa keskustelu
islamista, terrorismista ja maahanmuutosta on pahasti polarisoitunutta.
Toisessa ääripäässä rajakit vaativat rajoja kiinni, suvakit puolestaan
kieltäytyvät näkemästä islamissa mitään kielteistä, jihadismin tutkija Atte Kaleva totesi kirjansa julkistamistilaisuudessa
Otavassa.
Näiden ääripäiden välinen dialogi on olematonta. Kaleva
haluaakin avata kiihkotonta keskustelua aiheesta sen oikeilla termeillä.
Repivät otsikot ”muslimiterroristeista” vain samentavat kuvaa. Kaikki muslimit
eivät tietenkään ole terroristeja eivätkä hyväksy heidän tekojaan, mutta
toisaalta kaikki väkivaltaan uskovat jihadistit ovat muslimeja.
Atte Kaleva tuntee ääri-islamistit paremmin kuin kukaan
toinen suomalainen. Hänellä on heistä peräti henkilökohtaista kokemusta jouduttuaan
kenttätutkimusta tehdessään vaimonsa ja itävaltalaisen ystävänsä kanssa al-Qaidan
panttivangiksi Jemenissä jouluna 2012.
Uudessa
teoksessaan Jihad ja terrori (Otava)
hän luo katsauksen jihadismin historiaan ja terroristisen ideologian
kehitykseen. Näin hän tarjoaa yleistajuisen ja kattavan työkalupakin asiallisen
keskustelun pohjaksi ja lukijan oman analyysin tekoon.
Tämä on tarpeen, sillä Suojelupoliisin arvion mukaan
väkivaltaisen terrorismin uhka tulee lähivuosina maassamme kasvamaan. Jotta
turvatoimet sen torjumiseksi olisivat tehokkainta ja kohdennettaisiin oikein,
jihadistisen ideologian perusteet ja ajattelun logiikka on tunnettava. Ja kuten
Kaleva kirjassaan toteaa tärkeää on myös ”tunnistaa
ne tekijät, jotka altistavat yksilön liittymään jihadistisen radikalisoitumisen
polulle.”
Atte Kaleva on jihadismin tutkija, kapteeni evp sekä Helsingin kaupunginvaltuutettu. |
Itse hän kiinnostui aiheesta katsellessaan epäuskoisena
suoraa lähetystä kaksoistornien tuhosta syyskuun 11. päivänä 2001. Hän halusi
selvittää, miten tällaisten lentokoneet kaapanneiden ja niillä tuhoa
kylväneiden terroristien logiikka oikein toimii?
Itsemurhalentäjät eivät olleet sekopäitä, kuten jotkut
väittivät. Heidän äärimmäisen väkivaltainen tekonsa vaati tarkkaa suunnittelua,
koordinointia ja resursseja. Lähtökohtana ja pontimena heitä ajoi voimakas
uskonnollinen vakaumus tekonsa oikeutuksesta. He kokivat olevansa hurskaita
muslimeja.
Iskussa menehtyneet siviilit olivat pyhää sotaa käyville
muslimeille oikeutettuja kohteita, sillä Yhdysvaltain johdolla käyty sota
muslimimaissa tappoi myös siviilejä. ”Silmä silmästä” -periaate suorastaan
vaati kostoa. Lisäksi siviilit kannattivat ja maksoivat veroja vääräuskoiselle
hallinnolle, joka sorti muslimeja.
Koraani ei ole sen paremmin rauhan kuin sodankaan kirja.
Riippuu lukijasta ja tulkinnasta, miten sen ohjeita noudattaa.
Mutta entä iskussa kuolleet muslimit? Koska maanpäällinen
elämä on muslimeille vain pääsykoe paratiisiin, he olivat onnekkaita. Marttyyreita,
jotka pääsivät näin suoraan paratiisiin.
Isisin taistelijoita. |
Alkutahdit salafismin väkivaltaa korostavaan haaraan
lyötiin ateistisen Neuvostoliiton miehittäessä Afganistanin vuonna 1979.
Kiihkomieliset islamilaiset uskonoppineet julistivat pian pyhän sodan
vääräuskoisia vastaan kaikkialla. Jokaisen muslimin velvollisuus oli siihen henkilökohtaisesti
osallistua.
Osama
Bin Ladenin perustaman al-Qaidan ja kalifaattia tavoitelleen Isiksen peruskivet oli
laskettu. Kalifaatti on nyt kukistettu, ja se on sirpaloitunut, mutta edelleen
vaarallinen. Sen sijaan, että hurskaita muslimeja kutsuttaisiin kalifaattiin
kuten ennen, nyt islamistinen propaganda kehottaa heitä jäämään kotimaihinsa
taistelemaan siellä vääräuskoisia vastaan.
”Kuuluisassa
viestissä Isisin kannattajille annetaan suora kehotus: ”Tappakaa heitä
(vääräuskoisia) veitsin, ajakaa heidän päälleen autoilla …” Tästä Eurooppaa piinannut terrorin aalto on suora seuraus.”
Suomikaan ei siltä säästynyt. Perjantaina 18. elokuuta 2017
turvapaikanhakijana Suomeen tullut marokkolainen Abderrahman Bouanane puukotti keskellä päivää Turun torilla
kuoliaaksi kaksi naista, kahdeksan muuta henkilöä loukkaantui.
Hänen radikalisoitumisensa kelpaa esimerkiksi. Aiemmin maallistuneena
tunnettu pikkurikollinen alkoi viettää yhä enemmän aikaa Isiksen
propagandasivuilla ja kuunnella puhelimellaan ääri-islamilaisia saarnoja.
Bouananen toverit Pansion vastaanottokeskuksessa huolestuivat
hänen julistaessaan suomalaisen kantaväestön shiiojen ohella vääräuskoisiksi,
jotka pitäisi tappaa. Ennen iskuaan hän kirjoitti sitä uskonnollisin perustein
selittävän viestin ja nauhoitti itsestään marttyyrivideon kännykkään.
Vuoden 2017 uutiskuvan poliisin taltuttamasta puukottajasta otti Liisa Huima. |
Radikalisoitumiseen ei ole yhtä tietä, mutta eri poluista
löytyy yhteisiä piirteitä. Isisin levittämä propaganda tarjoaa taitavasti merkityksellisyyden
ja arvostettuun joukkoon kuulumisen kokemuksia. Joihinkin maahanmuuttajiin,
jotka tuntevat itsensä ulkopuolisiksi ja syrjityiksi uusissa kotimaissaan,
viesti tehoaa.
Tämä onkin lähtökohta terrorismin torjunnassa, sekä
viranomaisten kovia että kansalaisyhteiskunnan pehmeitä vastatoimia
kohdennettaessa. Atte Kaleva heittää pallon myös muslimeille itselleen.
”On ehdottoman tärkeää, että muslimiyhteisöt
tuomitsevat keskuudessaan väkivaltaisen jihadismin kaikissa muodoissaan,
eivätkä osoita vähimmässäkään määrin sosiaalista hyväksyntää jihadistisia
ajatuksia esittävälle jäsenelleen.”
Atte
Kaleva: Jihad ja terrori. Otava, 2018. 208
s.
Kuvajournalismi 2017 -näyttely Virka-galleriassa 20.5.
saakka.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti