Taide tarjosi toisen elämän
Uutuuskirja
Odysseia – matka taiteessa piirtää
ilmeikkään kuvan taiteenkeräilijä Lars Swanljungista. Teoksessa etsitään
vastausta kysymyksiin, mistä intohimo taiteeseen syntyy, ja mitä taiteen
omistaminen keräilijälle merkitsee.
Taiteesta ja taiteilijoista on kirjoitettu loputon määrä
teoksia, taiteenkeräilijöistä sitäkin vähemmän.
Puutetta paikkaa nyt
kiinnostava suomen- ja ruotsinkielinen, pienikokoinen elegantti teos Odysseia – matka taiteessa. Teoksia Lars
Swanljungin kokoelmasta (Parvs).
Julkaisu liittyy helmikuussa Vaasassa, Kuntsin modernin
taiteen museossa avautuneeseen Lars
Swanljungin kokoelmanäyttelyyn.
Kirja ja näyttely juhlistavat keräilijän
75-vuotispäivää ja hänen 30 vuoden uraansa taiteen parissa.
Mittavan yli 800 teosta sisältävän kokoelmansa Swanljung
lahjoitti Vaasan kaupungin museoiden kokoelmiin. Julkaisuun esipuheen
kirjoittanut museotoimenjohtaja Auli
Jämsänen toteaa nykytaiteen hankkimisen vaativan uskallusta, sillä kuka
tietää, mitä nuoresta taiteilijasta ajan mittaan tulee.
Tomas Regan: Keräilijän muotokuva. |
Swanljungin kokoelman lukuisat teoslainat niin koti- kuin
ulkomaisiin näyttelyihin todistavat onnistuneista ostoksista ja kokoelman
painoarvosta.
Mistä kaikki sai alkunsa, mikä oli kokoelman ensimmäinen ostos?
Vastausta on etsinyt Taideyliopiston dekaani, taiteilija Jan Kaila, joka Swanljungia haastattelemalla on luonnostellut kirjaan
keräilijän muotokuvan.
Kreikan historian ja kulttuurin harrastus oli toiminut Swanljungin
hammaslääkärin työn vastapainona. Jotain tuntui kuitenkin puuttuvan. Se jokin
iski kuin salama kirkkaalta taivaalta, kun Swanljung isänsä kutsun avittamana
käveli tuolloin Bulevardilla sijainneen Galerie Forsblomin avajaisiin.
Rakkaus Kreikkaan ja gallerian ikkunaan asetetut Jim Dinen Milon Venus ja Roy
Lichtensteinin rasteritekniikalla tehty Temppeli
iskivät kipinää. Teokset herättivät
Swanljungissa vastustamattoman halun omistaa ne.
Hammaslääkäripariskunnalla ei kuitenkaan ollut
vaadittavaa 70 000 markkaa, joten he ottivat pankista lainan ja hankkivat
teokset. Näin alkoi odysseia taiteen maailmaan, jossa keräilijä edelleen
purjehtii.
Kiinnostus taiteeseen oli syttynyt, mutta Swanljung
huomasi pian, että hänen yleissivistyksessään oli kuvataiteiden kohdalla ammottava
aukko. Piirustusnumero koulussakin oli ollut kuusi. Kun Annmari Arhippainen ja Carolus
Enckell väittelivät Galerie Artekissa siitä, kumpi on oikein: ”öljy
kankaalle” vai ”öljy kankaalla” Swanljungista tuntui kuin he olisivat puhuneet
vierasta kieltä.
Swanljung alkoi paikata aukkoa ja tutkia intohimoisesti löytämäänsä
uutta aluetta. Hän luki taiteesta, matkusti ja kävi näyttelyissä ympäri
maailmaa. Taide tarjosi kauneutta ja henkistä rikkautta, avasi Swanljungille
toisen elämän. Hänestä sukeutui taiteen keräilijä ja monista galleristeista ja
taiteilijoista tuli hänen ystäviään.
Tarja Pitkänen-Walter: Taiteilijan hampaat II. |
Keräilyn alkuvaiheen amerikkalaisen grafiikan tilalle
Swanljungin kokoelmassa nousi islantilainen taide, erityisesti Hreinn Friðfinnsson, ja Guðmundssonin veljekset Georg
ja Guðni, jotka edustavat
romantiikalla höystettyä viileää estetiikkaa. Kotimaisista tekijöistä läheisiä
ovat Silja Rantanen, Carolus Enckell,
Kari Cavén ja Martti Aiha.
Entä nyt kun Swanljung on luopunut kokoelmastaan, onko
olo haikea, entä jatkaako hän keräilyä? Lars Swanljung kertoo olevansa
kiitollinen siitä, että museo on nyt ottanut hänen kokoelmansa haltuun,
luetteloi, konservoi ja hoitaa muutkin siihen liittyvät asiat. Ja vaikka hän
pyhästi päätti lopettaa taiteen keräilyn, eihän siitä mitään tullut, odysseia
jatkuu.
”Esimerkiksi nyt
kun Pasi Karjula oli Kuhmon vuoden
taiteilijana, näin siellä valtavan, hienon halkaistun puunrungon, ja tunne
nousi taas: tuon minä haluan!”
Odysseia - matka
taiteessa. Parvs. 2019. 32 s.
Suurkiitos tästä tiedosta, olemme Lassen vanhoja ystäviä Kreikka-harrastuksen kautta, mutta nyt yhteydenpito on jäänyt vähemmälle. Kirja on varmaan mielenkiintoinen, keskustelimmehan aikoinaan paljonkin hänen taidekokoelmastaan ja innostuksestaan taiteeseen. Terveisin Marjatta Mustala
VastaaPoista