Suuri bluffi onnistui – katastrofaalisin seurauksin
Érik
Vuillard suuntaa valokeilan natsien valtaannousun kulisseihin ja paljastaa
tragikoomisen tapahtumasarjan, joka johti Itävallan haltuunottoon hyytävän
tosipohjaisessa teoksessaan Päiväkäsky.
”Suurimmat
katastrofit tulevat usein pienin askelin.”
Érik
Vuillardin Ranskan Finlandian, Goncourtin, vuonna 2017 voittanut Päiväkäsky (Siltala) ei koollaan mahtaile. Silti pieneen teokseen
tiivistyy suuri määrä tutkimustietoa, joka paljastaa ihmisluonnon ahneutta,
julmuutta, silmien sulkemista ja myötäilyä. Kun tämän Pandoran lippaan avaa,
alkaa tarkastella historiaa aivan uudesta näkökulmasta.
Vuonna 1933 helmikuun 20. päivän kylmässä valossa 24
varjoa saapuu valtiopäivien puhemiehen palatsiin Berliinissä. Koolla on
talouselämän kermaa, suurpääoman patriiseja. Puhemies Herman Göringillä on heille asiaa: natsipuolue vaatii rahoitusta,
sillä maan talous tarvitsee rauhaa ja napakkaa otetta.
Uutta kansleriakin odotetaan innokkaasti saliin. ”Hitler oli hymyilevä, rento, ei laisinkaan
sellainen kuin olisi voinut kuvitella, ystävällinen, niin, jopa herttaisempi
kuin olisi luullut.” Yritysjohtajat olivat tottuneet voitelurahoihin ja
lahjuksiin, joten rahapussien nyörit aukeavat, ja Hitler saa mitä haluaa.
Nuo 24 varjoa, ”kaksikymmentäneljä
laskukonetta Helvetin porteilla” ovat vain naamioita nimille, jotka me
tunnemme vallan hyvin: BASF, Opel, IG Farben, Siemens, Allianz, Telefunken. Ne
kuuluvat edelleen arkeemme.
Kun kotikenttä oli hallussa, Hitler käänsi katseensa
ulkovaltoihin. Niistä ei juuri ollut vastusta. Englannin valtakunnanneuvoston
lordipresidentin Halifaxin vierailtua
Hermann Göringin kutsusta Saksassa keskustelemassa
rauhasta, hän kirjoittaa tapaamisestaan Hitlerin kanssa:
”Nationalismi ja
rasismi ovat väkeviä voimia, mutta en pidä niitä luonnonvastaisina tai
moraalittomina!” Kuten Vuillard toteaa, tällainen oli lähtökohta sille,
jota vielä nykyäänkin kutsutaan liennytyspolitiikaksi.
Jo tätä ennen Hitler oli päättänyt aloittaa Euroopan
valloituksensa Itävallasta ja Tšekkoslovakiasta. Kulissientakaisten vehkeilyjen
ja valheiden jälkeen päiväkäsky on annettu, ja maaliskuun 12. päivänä vuonna
1938 Itävalta liitetään Saksaan. Valtaus, Anschluss, naamioidaan
”kutsuvierailuksi”.
Érik Vuillard on Lyonissa asuva palkittu kirjailija ja elokuvaoh- jaaja. Kuva: Melania Avanzato |
Vuillardin kepeän pureva kirjoitustyyli ja raadolliset
tapahtumat luovat hätkähdyttävän kontrastin. Kirjailija höystää kertomustaan
anekdooteilla ja historian alaviitteillä, jotka tuovat henkilöt, tilanteet ja
tunnelmat käsinkosketeltaviksi.
Oppositiosta puhdistettu Itävalta on lipuin ja viirein
valmistautunut toivottamaan natsit tervetulleiksi. Mutta ”suurta spektaakkelia”
saadaan odottaa. Saksan mahtava sotakone on jämähtänyt paikoilleen heti
ylitettyään rajan.
Moottoriviat, polttoainepula ja kaikenlainen sekasorto lässäyttävät
suuren paraatin. Blitzkrieg,
totisesti. Sana, joka keksittiin myöhemmin hämäykseksi.
”Ja se mikä tässä
sodassa ihmetyttää, on se, miten uskomattoman hyvin röyhkeys toimii, ja yksi
asia kannattaa painaa mieleen: ihmiset antavat bluffata itseään.”
Paikalleen jämähtäneet tankit on saatava ajoissa Wieniin,
viralliseen seremoniaan. Niinpä Saksan joukot lastaavat niistä mahdollisimman
monta junan tavaravaunuihin. ”Sen on
täytynyt olla merkillinen näky, nuo kolkot siluetit, nuo junat kulkemassa
pimeässä ruumisvaunujen lailla ja rahtaamassa panssariautoja ja -vaunuja
Itävallan läpi.”
Maailmansodan tragikoominen esinäytös on lavastettu kuvin
ja filmein meidän mieleemme. Manipuloinneissa Anschluss saadaan näyttämään
valtavalta menestykseltä. Lavastusmestarina toimi Joseph Goebbels. Ja jotta huiputus olisi onnistunut, tarvittiin suuri
määrä elokuvaohjaajia, kuvaajia, leikkaajia, äänimiehiä ja statisteja. Valokuvat
rajattiin taitavasti, filmit jälkiäänitettiin.
Kirjansa lopussa Vuillard palaa sen alkuun ja tarkastelee,
miten noiden kahdenkymmenenneljän varjon kävi. Vallan hyvin. Sota oli tuottoisa
bisnes, josta he nettosivat. Patriisit palkkasivat halvalla tehtaisiinsa
keskitysleirivankeja, joiden ennustettu elinaika oli pari kuukautta.
Esimerkiksi Bayer vuokrasi työvoimaa Mauthausenista, BMW
ja Agfa Dachausta, IG Farbenilla oli valtava tehdas Auschwitsin leirissä: ”IG Auschwits, joka kaikessa julkeudessaan näkyy edelleen tuolla nimellä yrityksen
organisaatiokaaviossa”.
Vuillard muistuttaa, ettei tämä kaikki kuulu kaukaiseen
menneisyyteen. Siitä on helppo olla samaa mieltä, kun katsoo, mitä maailmassa
parhaillaan tapahtuu. Historiaa pitää jatkuvasti kirjoittaa uudelleen,
kyseenalaistaa ja penkoa sen synkimpiä salaisuuksia, kuten Vuillard on tehnyt.
Jotta me muistaisimme ja tuntisimme sen likaisimmat, julmimmat varjot. Etteivät
ne koskaan palaa.
Érik Vuillard: Päiväkäsky
Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoista