Tanssiinkutsu
Hanna-Reetta Schreckin ja Saara Karhusen
toimittama Tanssi! valottaa tanssin
historiaa modernin murroksesta näihin päiviin. Esseeteos kertoo myös
kiinnostavin esimerkein, miten taiteilijat ovat onnistuneet vangitsemaan hetken
katoavan liikkeen teoksiinsa.
Tanssi on ruumiista kumpuavaa runoutta.
Yleistajuisessa tietokirjassa Tanssi! Kirjoituksia tanssista ja kuvataiteesta (Teos) kymmenen taiteentutkijaa, tanssikriitikkoa ja tanssitaiteilijaa tarkastelee aihetta erilaisista näkökulmista. Näin syntyy mielenkiintoinen koreografia tanssin ja kuvataiteen vuoropuhelulle.
Kirja liittyy HAMin ja Oulun taidemuseon
näyttelylle Tanssi! Liikettä
kuvataiteessa 1880–2020, mutta toimii myös itsenäisenä teoksena.
Kuvataide ja tanssi irtautuivat samaan tahtiin 1800-luvun
lopulla perinteistä ja konventionaalisista ilmaisun tavoista kohti modernia
tanssia ja kuvataidetta. Modernin murroksessa syntyi myös vaatimus naisen tasavertaisesta
asemasta miehen rinnalla itsenäisenä toimijana.
Moderni tanssi oli naisen vapautumisen liikettä. Tanssin
radikaali uudistaja, ”hetken ja eleen mestari” Isadora Duncan sai inspiraationsa antiikista ja luonnosta. Tutkija,
kirjailija ja kuraattori Hanna-Reetta
Schreck kirjoittaa esseessään Sama
tanssi ei voi kuulua kahdelle, miten Duncanin mielestä oli olemassa vain
yksi todellinen tanssi: meidän jokaisen oma tanssimme.
Tuon ajan pariisilaiset kuvanveistäjät Auguste Rodin etunenässä hullaantuivat
Duncanin vapaasta liikekielestä. Helsinkiläinen Maggie Gripenberg puolestaan hylkäsi kuvataiteilijan uransa
nähtyään Duncanin tanssivan. Nuori säätyläisnainen heittäytyi säädyttömään
ammattiin tanssijaksi suvun kauhistukseksi.
Taidemaalari Venny
Soldan-Brofeldt puolestaan lumoutui nähdessään Gripenbergin tanssivan
paljain jaloin liehuvissa vaatteissa. He ystävystyivät, ja Gripenbergistä tuli
taidemaalarin rakkain malli, jonka tanssiesitykset olivat kuvataiteilijalle ”kuin
välähdyksiä ikuisuudesta”.
Toinen taiteilija, joka myös innostui tanssin ja liikkeen
kuvaamisesta oli Ellen Thesleff. Schreck
on kirjoittanut hänestä hienon elämäkerran Minämaalaan kuin jumala. Thesleffille kangas ei ollut vain paikka jäljentää
todellisuutta vaan siellä oli meneillään tapahtuma, aivan kuin teatterin
lavalla.
Edgar Degas: The Dance Lesson, 1879
Edgar
Degas oli ensimmäisiä, joka lukuisissa balettiaiheissaan onnistui vangitsemaan
liikettä. Hänen teoksiaan kyllä ihailtiin, mutta niitä pidettiin rumina. Degas ei
halunnut kuvata idealisoituja esityksiä vaan näyttää tanssin hikisiä harjoituksia
ja kulissien takaista elämää. Hänen oppi-isänsä Ingres’n mukaan ”tanssijat näyttäytyivät hänen teoksissaan liian
punaisina ja väsyneinä”.
Degas’ maalaukset vaikuttavat sattumanvaraisilta
otoksilta, kuin hetken tuokiokuvilta. Tanssijan jalka on rajautunut teoksesta
ulos, jonkun käsi peittää toisen kasvot. Vaikutelma kuitenkin pettää. Aivan
kuten balettitanssija hioo esitystään lukemattomilla toistoilla, Degas’kin teki
maalauksistaan useita versioita pyrkiessään balettitanssijan tavoin kohti
perfektionismia.
Tietokirjailija ja tanssikriitikko Hannele Jyrkkä kertoo esseessään Elossa toisten katseissa viettäneensä vuosia elämästään katsomalla
ja kirjoittamalla tanssista. Viime vuonna häneltä ilmestyi tietokirja Etsijä – Tero Saarisen tie nykytanssin
huipulle. Silti Tero Saarisen uusin
tanssiteos Transit yllätti hänet:
Kohtaus Transitista.
Mieltäni jäivät
askarruttamaan teoksen loppupuolen lyijykynällä alkujaan piirretyt lentävät
kivenmurikat, jotka taiteilijaryhmä IC-98:n luomassa häikäisevässä, piirustusta
ja animaatiota yhdistävässä videoinstallaatiossa näyttävät tulevan suoraan
kohti katsojia.
Saarinen kertoi seuranneensa jo pitkään kuvataiteilijoiden
Visa Suonpään ja Patrik Söderlundin kantaa ottavia videoanimaatioita
ihmisen toiminnan aiheuttamasta luonnontuhosta. Saarinen mietti, millaista
vuoropuhelua parivaljakon teokset voisivat käydä tanssin kanssa?
Lopputuloksena syntyi vimmainen rituaali, enne
katastrofista, huikea tanssiteos Transit.
Estradilla tanssin ja kuvataiteen raja hälvenee Jyrkän mukaan
tanssikuvataiteeksi tai kuvataidetanssiksi.
Jyrkältä kysytään usein, miten nykytanssia voi ymmärtää,
miten sitä pitäisi katsoa? Hän ehdottaa, että katsoja antautuisi teokselle, heittäytyisi
hetkeen mukaan. Jyrkkä tuo myös meidät katsojat mukaan estitykseen. Olemme
elimellinen osa hetkessä elävää tapahtumaa, pidämme esityksen hengissä
katseellamme.
Jyrkkä pohtii myös katsommeko esitystä seuratessamme myös
itseämme varten? Kenties saamme vastauksen mieltämme vaivaavaan kysymykseen
tanssijan katseesta, liikkeiden sarjasta tai esityksen intensiivisestä
tunnelmasta.
Tutkijatohtori Hanna
Poikonen yhdistää työskentelyssään tieteellistä tietoa ja kehollista
kokemista. Kiinnostavassa esseessään Peilisolujen
liikettä Rafael Wardin tanssijoiden ja luonnontieteen rajapinnalla hän kuvaa,
miten Wardin piirrosten viivat ja kehot kutsuvat katsojan tanssiin.Yksityiskohta Rafael Wardin tussipiirroksesta
Tanssijoita III, 1951
Päämäärätietoisen
tarkkaavaisuuden sijaan annamme tilaa joutilaan tilan neuroniverkostolle, joka
lipuu hellävaraisesti teoksen osiosta toiseen maalaten sävyjä sisäisen
maailmamme kankaalle.
Esteettinen kokemus synnyttää empatiaa, herkistää
kuuntelemaan, vastaanottamaan ja tutkimaan erilaisia tapoja olla olemassa. Silloin
ahdistus, stressi ja vieraantuneisuuden tunne helpottuvat. Niinpä teoksen
toimittajat kehottavat: Tanssi!
Hanna-Reetta Schreck & Saara Karhunen (toim.): Tanssi!
Kirjoituksia
tanssista ja kuvataiteesta. Teos. 2022. 207 s.
Tanssi! Liikettä kuvataiteessa 1880–2020 Taidemuseo HAMissa 11.9.2022 saakka.
Näyttely siirtyy syksyllä 2022 Oulun taidemuseoon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti