Yksityiskohdista syntyy elävä omakuva
Ia Genberg luo August-palkinnon
voittaneessa romaanissaan Yksityiskohdat tunnistettavan
muotokuvan maailmaan heitetystä ihmisestä. Tekevätkö muut meistä sen, kuka me
olemme?
Kaiholla, tarkasti
ja hiljaisella huumorilla höystetysti Ia Genberg kirjoittaa näkyväksi ne
sirpaleet, joista ihminen rakentuu ja antaa äänensä soida kirkkaana, perusteli August-palkintoraati
valintaansa.
Sen
nimiösivulle on kuulakärkikynällä riipustettu 29. toukokuuta 1996: ”Suukkoja
(mieluiten huulillesi), Johanna”. Lohdutuksen sanat upottavat hänen houreisen
mielensä menneeseen.
Kirjan saadessaan hän virui malarian piinaamana. Kuumeisena tuntuu usein kuin aika poimuttuisi, ja niissä poimuissa pääsen itseni luokse, kahdenkymmenenneljän vuoden taakse.
Aika-avaruuden laskoksissa kronologia menettää merkityksensä,
ja voimme matkailla vapaasti muistojemme sokkeloissa.
Genbergin romaania voisi tässä mielessä verrata Annie Ernaux’n Nobelilla palkittuun
teokseen Vuodet. Sen
päähenkilö kokee toisinaan olevansa useammassa päällekkäin väreilevässä
elämänsä hetkessä: siinä ajassa nykyhetki
ja menneisyys asettuvat päällekkäin, sekoittumatta, siinä ajassa hänessä ovat
hetken aikaa olemassa kaikki hänessä joskus olleet olomuodot.
Genberg antaa minäkertojan muistojen pulpahdella vapaasti
hänen mielensä pinnalle ja houkutella muassaan muita unohduksissa olleita
mielikuvia alitajunnan syövereistä. Genberg on kertonut, että vaikka teoksessa
on myös hänen omakohtaisia kokemuksiaan, Yksityiskohdat
ei silti ole omaelämäkerta.
Jo ennen tarmokasta Johannaa, jolla oli ”homma hanskassa”
kertojalla oli suhde täysin vastakkaiseen persoonaan, Nikiin, ”joka oli
eräänlainen seikkailu, jatkuvasti liikkeessä pysyvä draama”. Kertoja majoittuu
Nikin sotkuisen yksiön nurkkaan patjalle, jonka jalkopäähän hän sijoittaa maallisen
omaisuutensa: kaksi pahvilaatikollista täynnä kirjoja ja vaatteita.
Kirjat olivat Nikin murjussa ramppaavalle porukalle yhteisiä.
Ne ruhjoutuivat reissuissa ja vettyivät kylpyhuoneen lattialla, niitä
lainailtiin eikä koskaan palautettu. Ia Genbergin Yksityiskohtien käännös-
oikeudet on myyty jo 28 maahan.
Kuva: Sara Mac Key
Mutta niitä luettiin, niistä keskusteltiin
ja väiteltiin kiivaasti samean kotiviinin siivittäminä pitkiksi venähtäneinä
iltoina.
Yksityiskohdat tapahtuu pääosin 1980-1990-luvuilla. Todentuntuinen ajankuva synnyttää nostalgisia muistoja meissä tuon ajan riennoissa mukana liehuneissa.
Silloin emme olleet, päinvastoin kuin nykyään,
joka hetki saavutettavissa, olimmepa missä päin maailmaa tahansa. Kännyköiden
virkaa toimittivat kirjeet, lankapuhelimet ja puhelinvastaajat. Hätätilassa puhelinkopit.
Oi noita aikoja!
Minäkertoja opiskelee, mutta kurssit jäävät kesken, hän ei
mene tentteihin, vaan tekee sen sijaan hanttihommia. Hän yrittää kirjoittaa,
mutta laihoin tuloksin, koska ei saa ajatuksiaan virtaamaan mielestään
paperille. Kirjoitettavaa hänellä kyllä olisi, sillä hänen tarkka silmänsä
poimii yksityiskohtia ympäristöstä ja ystävistä armottoman selvänäköisesti.
Kun Nikillä on meneillään jo uusi romanssi, kertoja lausuu
siitä mielipiteensä: Heidän suhteensa
vaikutti sen sortin rakastumiselta, jota piti esitellä koko maailmalle, se oli
olemassa vain silloin kun muut olivat katsomassa… Jaana Nikulan käännös välittää kertojan äänen aidosti ja
uskottavasti suomeksi.
Pieni romaani, 159 sivua, jatkaa matkaa mielessäni. Kertomuksen
merkityksillä ladatut lauseet pysäyttävät minut tuon tuosta miettimään
lukemaani ja upottavat minut omiin variaatioihini Genbergin säveltämään teemaan.
Aivan kuin muistoni kävisivät vuoropuhelua kertojan kokemusten kanssa.
Nikin kaltainen toinen ihmispyörremyrsky, chileläinen
Alejandro, sekoittaa jälleen kertojan pakan. Hänen sen hetkinen kumppaninsa, eduskunnassa
työskentelevä Kristian, ja heidän Årstan kotinsa saavat jäädä, kun tanssija Alejandro
ottaa näyttämön haltuunsa: ”hän luovutti vartalonsa musiikin käyttöön, niin
että rytmi sai fyysisen muodon..” Psykedeeliset mömmöt siivittävät hänen koreografioitaan.
Saku Santeri Heinosen "Horisontti ei aina minua rauhoita".
Kun kertoja yrittää turhaan tavoitella yllättäen
kadonnutta tanssijaansa, Alejandron bändikaveri Jens kohauttaa olkiaan: ”Jotkut ovat sellaisia”, hän sanoi, ”he vain
käväisevät toisten elämässä”. Lyhyt suhde, kuin hengenveto, jättää
kuitenkin lähtemättömän muistijäljen kertojan tajuntaan. Monestakin syystä…
Genberg esittää kertojansa suulla kiinnostavan
ajatusleikin. Eihän minuus mitään muuta
olekaan, tai niin kutsuttu ”minuus”, kuin se mitä jää jäljelle muista. Siinä on
kai suhteidemme ydin ja siksi ne eivät tavallaan koskaan pääty.
Aika on taltioitunut meihin ja ”siirtää ohuita
kulissejaan syrjään”, kun menneet tapahtumat ja ihmiset nousevat mielemme pinnalle.
On totta, että aika, ympäristö, ihmiset, kulttuuri, kokemukset ja rakkaudet
muokkaavat meitä. Mutta onko tässä sittenkään kaikki?
Yksityiskohdat haluaa kertoa
meille, että elämä on joka hetki silmiemme ja kättemme ulottuvilla tässä
ainutlaatuisessa maailmassa. Kunhan vain malttaisimme pysähtyä tarkkailemaan
ohi lipuvia hetkiä ja yksityiskohtia, joista elämämme lopulta koostuu.
Ia
Genberg: Yksityiskohdat (Detaljerna). Suom. Jaana Nikula. Johnny Kniga. 159
s.
Saku
Santeri Heinosen näyttely Elefanttimiehen
unet Eva International Art Galleryssa 27.8.2023 saakka.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti